Wednesday, July 1, 2009

Sabar...aplikasi atau hanya sekadar ucapan dibibir?

Salam alaik..

Hmmm.. dua bulan kebelakangan ni penulis agak sibuk sedikit dengan urusan di pejabat dan urusan 'luar pejabat'. Sebab itulah penulis tidak mempunyai masa untuk meng 'up date' blog sendiri..jangan kata up date blog sendiri nak baca surat khabar pun x sempat...mula dengan daurah wamy kemudian disusuli pula dengan urusan penyerahan cek kepada Raudah Sakinah. Kemudian perlu menghadirkan diri di Konvensyen Pendakwah Negara anjuran JAKIM baru-baru ini. Selesai dari konvensyen penulis perlu memenuhi temujanji untuk bertemu dan mengetahui lebih dekat lagi peranan PERKID dalam menangani masalah sosial dikalangan remaja Malaysia dan Islam khususnya. Selesai sahaja semua temujanji biasalah kena buat laporan lah pulak.. kesibukkan ditambah lagi dengan berita dari Damman (Arab Saudi) mengenai keinginan fatayat saudi mengadakan lawatan ke Malaysia pada bulan Ogos nanti..fuhhh pening kepala nak selesaikan...macam-macam hal.

Kita berbalik pada pokok perbincangan asal mengenai SABAR. Penulis yakin di luar sana sudah berpuluh majalah-majalah ilmiah mengulas persoalan ini. Pelbagai kaedah juga diberi sebagai saranan untuk mencapai tahap sabar ditambah lagi dengan sifat AMARAH yang telah menguasai diri masing-masing dan di darabkan dengan sifat ego kemudian ditambah lagi dengan sifat merasakan diri sendiri adalah betul.

Kita senang untuk berbicara perihal SABAR ini. Tetapi hakikatnya ramai yang telah gagal. Walaupun orang-orang itu adalah orang yang berilmu tinggi, atau yang ditarbiyah atau ustazah atau ustaz atau sesiapa sahajalah selagi ia bernama manusia yang tidak mudah lepas dari nafsu amarah. Inilah jihad yang besar sebenarnya dalam diri kita ...jihad untuk melawan segala HAWA NAFSU.

Kita marah apabila berhadapan dengan kerenah manusia yang pelbagai.. walaupun kita adalah orang yang pernah memberi pengisian atau peringatan tentang sabar. Iman kita diuji sebenarnya..jangan kata orang penulis pun sama.. pesan rasul..sekiranya kita marah diwaktu kita sedang berdiri maka duduklah sekiranya berasa marah lagi maka berbaringlah..sekiranya semua benda sudah dilakukan dan masih berasa marah maka pergilah berwuduk.

Kemarahan itu datangnya dari syaitan..syaitan itu dicipta dari api jadi padamlah api itu dengan air wuduk...insyaallah dan perbanyakkan ISTIGHFAR. Bagi penulis sendiri pengalaman banyak mengajar penulis untuk menjadi hamba Allah yang lebih diredhai...pengalaman dari ayah dan mak adalah yang utama serta pengalaman hamba-hamba Allah yang berada disekeliling.

Pesan ayah sewaktu muzakarah bersama keluarga..orang yang dapat menahan marah adalah orang yang paling tinggi darjatnya begitu juga orang yang sentiasa memberi maaf dan memohon maaf...pesan ayah lagi sekiranya engkau berasa marah wahai anakku.. diamlah dan istighfar..kerana diam itu lebih baik dari berkata-kata...alhamdulillah penulis berjaya mengaplikasikannya...sekarang apabila penulis berasa marah penulis akan berdiam diri dan memandang semua itu datangnya dari allah...indahnya mendalami HAKIKAT INSAN. Lagi indah apabila guru yang memberikan ilmu pengetahuan itu adalah AYAH penulis sendiri. Inilah perkara yang membuatkan penulis sentiasa rindu untuk pulang ke kampung selain menziarah mak dan ayah. Sekiranya kesihatan ayah mengizinkan maka kami akan pulang dengan bekal ilmu yang baru tetapi sekiranya kesihatan ayah tidak mengizinkan hanya peringatan yang akan diberi...rindu ayah mak.

Marah itu datangnya dari api syaitan..tujuannya adalah mahu memutuskan silaturrahim..AWAS sahabat-sahabatku jangan sesekali kita menjadi orang yang akan memutuskan silaturrahim...
Turunkanlah egomu, sombongmu dan sifat bongkakmu... selagi sifat-sifat ini dijadikan sahabat maka kamu menuju kepada kemusnahan.

Tidak akan kurang duit dalam bank, tidak akan koyak kain, sekiranya kita berdiam diri dari sesuatu "perbalahan" atau dengan kata lain 'mengalah'. Mengalah bukan kalah malah kitalah yang menang sebenarnya..menang dalam menundukkan hawa nafsu..menang kerana dapat menewaskan musuh yang tidak boleh dilihat.

Semoga ianya dijadikan sebagai peringatan untuk diri penulis sendiri..wallahua'lam..

p/s : berjalannya hamba allah di atas muka bumi ini dengan tujuh sifat dan sifat yang wajib yang ada pada diri kita adalah 4. :)




No comments: