Tuesday, July 14, 2009

La Tahzan Innallaha Ma'ana

Salam alaik..

“La tahzan ya ukhti…Allah tahu apa yang terbaik untuk anti”

Aku menangis semahu-mahunya apabila bait-bait perkataan itu terlintas dibenakku. Ya betul, aku tidak sepatutnya merasa sedih dengan kepayahan yang tidak seberapa yang perlu ku lalui sepanjang penghijrahanku ke tempat yang baru, suasana yang baru dan segala-galanya baru..suasana tarbiyah juga baru dan lebih mencabar. Hijrahku kali ini lebih kepada pengaplikasian ilmu tarbiyah yang telah ku perolehi. Sakit, pahit tetapi dihujungnya kemanisan iman yang dapat kurasa.

“Ukhti, kalau dahulu kita adalah orang yang sentiasa disusun gerak kerjanya..kini kita sendiri yang harus menyusun gerak kerja kita . Tautkan kekuatan hatimu dengan tuhan Rabbul Izzati kerana sebenarnya martabatmu di angkat disisi allah. Ramai yang gagal untuk melepasi ujian berat ini. Adakah anti mahu turut serta dengan mereka-mereka yang tergelincir dari jalan menyeru manusia kepada Yang Hak?”

Satu persatu ingatan dan pesanan kembali bermain-main difikiranku untuk menambahkan kekuatanku untuk terus thabat dijalan yang telah ku pilih kerana kefahaman fikrah yang telah ku perolehi sembilan tahun yang lalu..

Penghijrahanku kini berliku. Hanya Allah yang tahu bagaimana konflik diri yang terpaksa ku hadapi. Berhadapan dengan pelbagai kritikan juga pandangan hanya kerana aku mahu mencari yang terbaik buat diriku.Sepanjang penghijrahan ini juga air mata adalah teman yang sentiasa bersama-samaku. Ah! Biarkan mereka dengan cara mereka, teruskanlah dengan cara masing-masing.

Aku teringatkan tafsiran surah yunus:64 “Ingatlah wali-wali Allah itu,tidak rasa takut pada mereka, dan mereka tidak bersedih hati.” Tafsiran ini ku ambil sebagai penyuntik semangatku..juga lirik lagu nasyid dari kumpulan Firdaus :

Ku Mohon

Dilubuk hatiku terdalam,

Ini yang ku pilih penuh keyakinan

Namun kadang bimbang menyerang

Sanggupkah melangkah? Ku terus berjalan

Saat badai menderaku

Hingga rapuh dan goyah

Tiada daya untuk bertahan

Hanya engkau tempat berpegang

Berkatilah setiap semangat jiwa

Untuk selalu berjuang dijalanmu

Kerjakanlah hati yang kadang redup

Tertiup angin duniawi…….

Saat hujan basahiku……

Dalam derai air mata

Dengarlah permohonanku…

Lalu takdirnya, aku diarahkan untuk duduk di dalam halaqah orang-orang yang lebih berumur dariku, yang lebih lama dalam dunia tarbiyah, yang lebih mantap fikrahnya, yang lebih matang fikirannya, yang lebih beradab dan berakhlak.

Lalu Allah campakkan rasa gembira yang tidak boleh digambarkan dengan apa sekali pun, mungkin ini hadiah dari Allah.

“Oh! Ye ke?, hmmm…usrah dengan makcik-makcik ni payah sikit, lambat lepas tu macam-macam kerenah, ini tidak boleh itu tidak boleh. Lambat lah, kerja dakwah kita kena cepat.”

Aku hanya tersenyum apabila salah seorang ukhtifillah mengeluarkan kenyataan sebegitu . Betul aku tidak menafikan gerak kerja dakwah kena cepat , tapi jika ada perkara-perkara yang mengharapkan komitmen untuk seorang da’ie itu dengar dan taat, maka seharusnya dengar dan taat.

“Tidak mengapalah ukhti, mereka masih belum tua, apabila mereka tua nanti baru mereka tahu”

Tersentak rasa apabila kenyataan ini keluar dari seorang yang sangat ku hormati kerana ‘dia’ adalah antara manusia yang ‘mengikatku’ dengan tarbiyah. Nasihat serta tegurannya akan ku jadikan sebagai bekal perjalananku. Aku suka bermuzakarah dengan ‘orang-orang’ lama dalam tarbiyah kerana di situ aku mengumpul ilmu secara tidak sedar dan lebih bermakna selain lebih memberi kesan.

“ Anti kena tahu dan faham, golongan orang-orang lama yang dikatakan lambat ini ada 3 sebab , pertama : kerana perlu mengikut saluran yang betul, kedua: kerana kesihatan yang tidak mengizinkan, dan yang ketiga: kerana telah futur. Alasan yang pertama dan kedualah yang sepatutnya orang muda faham dan alasan yang ketiga adalah alasan yang membolehkan kenyataan orang muda tadi diterima.Anti boleh faham?”

Begitulah hasil muzakarahku dengan seorang ust yang juga telah lama berada di medan ini. Aku sangat faham bahkan itulah peganganku sewaktu ku tahu berkenaan dengan akhawat yang akan bersama-samaku dalam satu usrah. Aku sangat beruntung kerana ini adalah jalan untuk Allah berikanku ilmu yang banyak melalui ‘orang-orang’ lama dalam tarbiyah. Gembira bukan kepalang. Kalau sesetengah ‘orang-orang’ muda mungkin menggelarkan diri mereka ini sebagai makcik-makcik tetapi aku lebih senang dan dekat memanggil mereka dengan panggilan ‘kak’.

“Ingat, kita ni masih perlu menjalani tapisan demi tapisan Allah kerana untuk menghasilkan batu—batu yang keras agar dapat membina bangunan yang kukuh memerlukan ‘bahan-bahan’ yang betul-betul berkualiti, Allah tidak sama sekali bertanya berapa ramai yang telah engkau tarik untuk memahami agamanya tetapi allah akan tanya adakah kita telah melakukan kerja-kerja menyampaikan?”

Pesan naqibahku sewaktu halaqah yang telah diadakan. Betul lah kata orang pengalaman merupakan guru yang terbaik untuk kehidupan.

Wallahualam….

p/s: penulis memang suka bersahabat dengan orang yang lebih berumur dari penulis kerana banyak pengalaman dan nasihat yang penulis boleh dapat. Bak kata orang lagi mematangkan diri.


No comments: