Sunday, May 3, 2009

Saje suke-suke...

Dengan menyebut nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Assalamualaikum wbt.
Persint 11 Putrajaya,
1:00pm

Cuaca daripada pagi tadi sampai tengahari ni mendung dan berangin sepoi-sepoi bahasa, kalau kat kampung time2 angin macam ni duduk dibatas2 bendang/sawah..perghhh bestttt sangat2..tenang je...cari port baik punya duduk sambil muhasabah diri...apa beza 'aku' dulu dan 'aku' sekarang...hmmm sama-samalah kita renungkan...so macam biasa nak kongsi cerita...cerpen pendek..hehehe penulis sebenarnya bukanlah 'ahli' dalam bab2 penulisan ni cuma sekadar bakat yang terendam jeeeerrr....selamat membaca

Jaiputra, PCB Kelantan....
Januari 2005,

Macam biasa, sekali lagi aku dipanggil untuk menjadi fasilitator kemasukkan intake baru Jun 2005. Kali ni aku dan 'geng' usrahku diarah oleh naqibah untuk 'ikat' adik-adik baru dengan tarbiyah,

Teringat dua hari lepas ada seorang ukhti dari kedah telefon untuk inform ada adik baru (akhawat) akan masuk ke Kolej Jaiputra. Huh...hari yang ditunggu dah tiba, hari ni pendaftaran adik-adik baru. Yang kelakarnya semua fasilitator siswi hari ni berpakat pakai jubah warna biru gelap, tudung putih. Yang tak tahannya siap kena perli dengan fasilitator siswa. "Ai..sepakat membawa berkat nampak", urghhh lantak lah sibuk je.

'Emmmm....kakak saya nak tanya sikit boleh?" tanya salah seorang pelajar yang sedang menunggu giliran untuk mendaftar." Ya, silakan", "Boleh saya tahu dalam ramai kakak-kakak yang berjubah biru ni mana satu k.Salmi ye?". Alamak itu akulah lah tu. Apasal budak ni cari aku pulak. "Erghh..akak lah k.Salmi, kenapa? Boleh akak bantu?".

"Akak kenal tak k.Rosmuhaini? Sekarang dia mengajar di ISLAH Kedah". "ohhh.. kenal sangat, aaaa..ni Atikah ke?", aku main agak je. "Ha'ah saya Atikah dari Islah Kedah".

Selepas sembang panjang dengan Atikah akhawat diperkatakan dua hari lepas, kami bergerak menuju ke dewan utama bersama para pelajar dan ibubapa untuk sesi taklimat.
Sementara para pelajar dan ibubapa mendengar taklimat, kami fasilitator dikehendaki berkumpul di bilik kuliah 4 untuk sesi taklimat fasilitator.

Beberapa minggu selepas sesi minggu ukhuwah dan ta'aruf Jaiputra...

Penerangan telah diberikan kepada adik-adik baru tentang 'biah' di kolej Jaiputra ni. Kebiasaanya, aku akan handle usrah adik-adik ni pada hari Khamis petang. Setelah selesai sesi ta'aruf ada lah pulak yang advance tanya pasal apa itu usrah. Kalau ikutkan aku punya perancangan, tak nak lah lagi sentuh bab-bab ni, slow-slow dulu. Tapi memandangkan depa dah semangat nak tahu so cerita jelah...

"Ok...akak akan terangkan apa itu usrah kalau tak faham boleh tanya." " Cepat lah k.Salmi tak sabar nak dengar ni."

"Apa itu usrah dan apa pentingnya usrah?. Kita mulakan dengan ta'arif tarbiah dan ta'arif yang lain-lain."

"Tarbiah bermaksud pendidikan.
Murabbi adalah pendidik.Mutarabbi adalah anak anak didik.
Manhaj tarbiah adalah Islam.
Wasilah utama murabbi untuk mentarbiah mutarabbinya adalah usrah.

Usrah dalam bahasa arab bermaksud keluarga.
Keluarga adalah institusi utama dalam pendidikan anak-anak.
Ibu bapa adalah pendidik yang utama bagi anak-anak.
Ibu bapa mendidik anak-anak mereka tentang Islam.
Ibu bapa mendidik anak-anak dengan penuh perasaan kasih sayang.

Dulu ... para bapa (baca para sahabat) dan para ibu (baca para sahabiyah) berkahwin dan melahirkan anak serta mendidik anak anak mereka dengan didikan Islam sehingga menjadikan mereka rijal-rijal. Rijal-rijal inilah yang menjadi Qa'idah Sulbah kepada kebangkitan dan penyebaran Islam ke seluruh dunia.

Kini ... para ibu bapa tidak lagi (kecuali yang mendapat rahmat Allah swt) dapat mendidik anak-anak mereka untuk menjadi rijal-rijal tersebut. Bahkan, mereka sendiri tidak dapat menjadikan diri mereka sebagai rijal. Atas pelbagai sebab dan alasan serta keadaan.

Lalu ... didatangkan para murabbi yang sedar dan bergerak serta sanggup berkorban, memberikan alternatif kepada proses pendidikan anak-anak di dalam program-program tarbiah mereka. Untuk anak-anak yang tiada ikatan darah dengan mereka, akan tetapi mempunyai ikatan yang lebih kuat dari itu, iaitu ikatan iman.

Itulah sistem usrah yang di ikat dengan ikatan iman.
Itulah sistem usrah yang berfungsi untuk mentarbiah anak-anak menjadi rijal.
Itulah sistem usrah yang penuh dengan perasaan kasih dan sayang.
Itulah sistem usrah yang berfungsi sebagai alternatif kepada sistem keluarga yang asas."
"Itu sahaja yang dinamakan usrah?..saya berminat lah k.Salmi untuk join usrah." Emhh, terdetik di hati aku, hehehe... budak-budak ni tak tau rupanya, sekarang ni pun dia tengah join usrah, tak pe tak pe budak baru kenal tarbiah. "Tak apa adik-adik, kita slow-slow faham apa itu tarbiah dan salah satu jalan untuk dapat tarbiah adalah usrah."

Setakat ini sahaja usrah kita pada hari, kita jumpa minggu depan dan tutup majlis dengan surah Al-Asr dan tasbih kafarah." Cepat-cepat aku tutup majlis bukannya apa tak nak adik-adik baru ni pening sebab yang masuk kolej ni mempunyai latar belakang yang pelbagai. Tak nak la nanti orang kata terkena kejutan budaya, perubahan bukan utuk hari ini sahaja tetapi untuk selamanya...supaya kita sentiasa dalam tarbiah Allah itu yang sepatutnya

p/s: hehehe...entah hapa-hapa yang penulis mengarut tah...sebenarnya nak kongsi pasal 'apa itu usrah je'...tapi sesaje gatal nak sampaikan dalam bentuk cerpen pendek...cerpen ke tuuu??? urggghhh lari jauh dari cerpen...oklah semoga ia bermanfaat untuk semua...

No comments: