Wednesday, January 20, 2010

Bahasa Banjar..Bahasaku...


بسم الله الرحمن الرحيم
اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Selawat ke atas Nabi Muhammad SAW..Salam sejahtera buat semua...ceritaku ceritamu jua..cerita kita cerita untuk semua..kerana ini adalah ceritaku..maka suka untuk berkongsi cerita..kerana ini adalah cerita kita bersama...

Entri kali ini adalah mengenai bahasa ibunda penulis, Bahasa Banjar. Agak 'kesian' kami orang-orang muda (keturunan Banjar)tidak berapa fasih untuk bertutur bahasa ibunda sendiri.

SEDIKIT INFO MENGENAI BANJAR

Bahasa Banjar adalah salah satu bahasa yang unik sama uniknya dengan Bahasa Jawa, atau bahasa suku kaum di sarawak atau sabah atau bahasa-bahasa lainnya.Keturunan Banjar ada sejarah yang tersendiri termasuk kisah Raja Banjar..tetapi penulis kurang arif dengan sejarah keturunan sendiri...hanya dengar-dengar dari cerita orang tua-tua(mak dan ayah penulis terutamanya).

Jadi penulis hanya mahu memperkenalkan bahasa ibunda penulis kepada pembaca sekalian...Masyarakat suku kaum Banjar diMalaysia kebanyakannya menetap di beberapa penempatan utama iaitu di Parit Buntar , Bagan Serai dan Sg.Manik diNegeri Perak, Batu Pahat, Muar dan Mersing di Negeri Johor, Tanjung Karang dan Sungai Besar di Negeri Selangor, Sandakan dan Tawau di Sabah dengan bilangan penduduk dianggarkan melebihi setengah juta. Orang Banjar di Malaysia masih lagi boleh bertutur dalam bahasa Banjar tetapi kefasihan pertuturan di kalangan generasi muda telah menurun. Budaya dan kesenian Banjar secara umumnya kurang diketahui, apatah lagi pengamalannya.

Budaya dan kesenian Banjar seperti Katabong, Balian, Berpandung, Baksa, Dadap, Gambo, Palamutan dan Pamadihinan seolah – olah tidak wujud dikalangan masyarakat Banjar di Malaysia. Begitu juga dengan kesenian seperti Batik Sasirangan, rumah, pakaian dan makanan tradisi Banjar.

Budaya melambangkan identiti bangsa. Tanpa budaya tidak wujud bangsa. Apakah ini akan berlaku kepada masyarakat Banjar di Malaysia terutama dalam arus permodenan yang begitu ketara di waktu ini?.Apakah masyarakat Banjar perlu mengekalkan identiti mereka yang tersendiri atau hanya menumpang identiti sebagai sebahagian dari rumpun bangsa Melayu itu sahaja?.

Jika bukan kita sendiri mempertahankan dan memperjuangkan budaya dan kesenian kita, siapa lagi yang boleh di harapkan?
sesiapa yang lidahnya fasih untuk membaca cerita di bawah dengan lancar silakan...jangan ada yang tergigit lidah sudahlah...hehehe.


Sarawin1 (bahasa Banjar)

Oleh: Dr Musak Mantrak (Allahyarham)

Waktu bahari, ada saurang bagaran Sarawin. Handak dikatakan pintar, wawangalan, handak dikatakan bongol, bisa pulang mamintari urang. Nang labih rami lagi, siSarawin ni palulucuan urangnya.

Sampai wayahini, amun ada urang inda pintar bacampur wangal maka digalarakan Manyarawin atawa kaya siSarawin.
Satu hari, ada urang baaruhan di kampung siSarawin bagana. Hari itu pohon nang barauhan tu kalumpanan menyaru Sarawin. Bila Sarawin malalui rumah urang aruh, urang saruan sudah habis naikan kerumah. Napa akal siSarawin. Inya bamandak, tarus bakuriak. "Ular ganal, ular ganal, ayu lakas sasahi" ujar siSarawin.
"Mananya, mananya " ujar jemputan lalakian, habis turunan dari rumah.
"Sudah bukah, kalian kalambatan," ujar siSarawin.
"Naikan barataan, naikan" ujar pohon
"Aku pang?" ujar Sarawin.
"Naik ha jua" ujar pohon sambil takurihing. Hanyar kaingatan ia kada kalumpanan manyaruan siSarawin.
Saramin pun umpat sasamaan awan urang lain naik kaatas.

p/s:Sekian Terima Kasih....hehehehehehe ada yang faham ke?

16 comments:

k.laili said...

salam nia..kali pertama dengar pantun bahasa banjar,pada hari penyampaian hadiah sekolah tempat akak mengajar tahun lepas.. tuan guru besar yang sampaikan pantun tu..memang unik sekali sebutannya ..malah tuan guru besar juga adalah ahli majlis tertinggi persatuan orang2 banjar di daerah sabak bernam, kalau tak salah akak.. alhamdulillah akak boleh faham sikit2 bahasa banjar ni :D
perkataan yang akak paling ingat sekali.. kulaan.. maksudnya saudara.. hehe ..

saniah hj ahmad said...

salam k.laili..
ye ke?tulah..nia pun faham sikit-sikit je...balik rumah kalau nak melawak baru keluar bahasa banjar kalau tak bahasa kampung jelah...lagi pun nenek nia tinggal area parit lapan tanjung karang dekat-dekat dengan Sabak Bernam rasanya...hehehe

kahfi8 said...

salaam,

leh la tolong cek kan betul ke tak,

baaruhan = kenduri
takurihing = senyum

itu je tau, tapi faham la sket2 pasal citer nye..

saniah hj ahmad said...

wslm..betul la tu....cerita pasal org yang tak di jemput kenduri tapi nak pegi jugak..itu la ceritanya...oklah tu faham jugak..best bhasa banjar ni..

Anonymous said...

ulun mambaca' artikel naya asa karindangan di rumah saurang

Fahmiyadi said...

aku nayanih bagana di maidan makacilai

kahfi8 said...

akak banjar dari bagan datoh ke?

saniah hj ahmad said...

to kahfi8>>> tak....akak pun tak tau akak dari banjar mana...boleh tak mcm tu?huhuhu...sebabnya mak akak banjar parit 8 sungai kerang selangor, ayah akak pulak banjar parit dua jln gula semanggol perak..tapi ikut cerita keturunan kat indonesia tu ramai la jgk..

to fahmiyadi>>>ayak...kada maharti nyapa kahandakan...

saniah hj ahmad said...

eh! pembetulan...sungai kerang pulak salah2...mak akak banjar tanjung karang dan ayah akak pulak banjar bagan serai...ha baru clear..akak banjar yang tak berapa banjar..

Anonymous said...

salam...dr musak tue ayah saye..tp saye x reti ckp banjar...haha

ivan aja gend said...

handak jua sakali na sidin 2 nui babahasa banjar .... sangkan ulun uarang banjar to dikalimantan selatan ja ... sakali na ada jua lach yank di malaysia sana

huzazi said...

Salam.
Handak umpatan basurah.
Dari caritak Si Sarawin tu, urang baharik ada ada satu istilah, "HANDAK MANYARAWIN" - Maksudnya tumpang toi la...walaupun kada di bawai/disaruwani urang.

Patun lawas urang Banjar.

Ungut burung pialing
Tarbang tinggik hinggap di Judah (Jeddah)
Ungut-ungut piragah garing
Karindangan kada bapadah.

HUZAZI said...

Umai silap.

Pantun lawas urang Banjar

Ungut-ungut burung pialing
Tarbang tinggik hinggap di Juddah (Jeddah)
Ungut-ungut piragah garing
Karindangan kada bapadah

huzazi said...

Sampian sukalah kuih
1.AMPARAN TATAK
awan
2.KUKULIH

ELBI RISALAH said...

Ayu tulak bahayau ka blog ulun di sia :http://banjarsungaiganal.blogspot.com/

ELBI RISALAH said...

Ayu tulak bahayau ka blog ulun di sia:http://banjarsungaiganal.blogspot.com/