Wednesday, November 11, 2009

Amarahku dan amarahnya tercabar.....


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum w.b.t..

Salam sejahtera ke atas umat Nabi junjungan Muhammad s.a.w. Salam mujahadah..dan salam optimis..hmmm..entry kali ini adalah pasal nafsu amarah..ada dua peristiwa yang berlaku kelmarin.

Peristiwa pertama:

Perjalanan penulis untuk ke ofis perlu melalui highway mex, Putrajaya-Kuala Lumpur. Setibanya di tol yang kedua untuk exit ke jalan Tun Razak (Tun Razak ke?hmmmlupe la pulak, rasanya ye dah) atau Kampung Pandan, menjadi kebiasaan jalan akan mula sesak. Dalam kesesakan lalu lintas tu ada la sorang amoi cina tiba-tiba menghimpit kereta penulis (boleh bayangkan orang KL bawak kereta macam mana kan?) dengan singnal tak bagi, tiba-tiba....dhupp..cermin sisi sebelah kiri kereta penulis bergesel dengan cermin sisi sebelah kanan amoi dengan pertembungan yang agak kuat (kekuatan geseran yang penulis rasa waktu tu la) sampai cermin sisi kereta amoi tadi senget dan terpusing ke atas. Kami sama-sama berhenti, dan saling pandang memandang kerana tak puas hati yang terbit dalam diri masing-masing mungkin.



Sewaktu babak saling pandang memandang,tiba-tiba terkeluar dari mulut amoi tu perkataan cina 'chesieya', sambil cermin kereta pintu di buka dan jelingan tajam dari amoi tadi tanda marahnya dia pada penulis..huh apa lagi terus amarah penulis tercabar...ada gunanya juga masa kecik-kecik suka tengok cerita cina...'chesieya' itu maksudnya GILA. Penulis pun turunkan cermin kereta sebelah kiri dan jerit pada amoi tu "amoiiiiii ya....u masuk signal tak bagi, u kata I gila..sapa punya salah??? u punya salah la" dengan nada orang tengah hot. Nasib baik cermin sisi kereta penulis kukuh huh...tak terkesan pun dengan geseran tadi tetap stabil cuma bercalar sikit.

Amoi tu tak nak mengalah dia masuk tanpa signal...huh memang dasar cina tak tahu adap...masa tu penulis bedebar juga sebab kereta mahal tu, penulis punya kereta jenama Malaysia je ADS Merahku lah..ah! tak peduli..takut apa, penulis rasa penulis betul...pemandu kereta di belakang penulis hanya geleng kepala sahaja.

Apabila kereta sudah berada di lane masing-masing...dan waktu tu kereta penulis berada di belakang kereta amoi tadi..apa lagi penulis angkat lampu tinggi berkali-kali tanda marah penulis dan penulis follow kereta amoi tadi dengan jarak yang sangat dekat, silap tekan minyak dan brek boleh bummmm....amoi tadi pun cuba untuk masuk lane sebelah kanan atau dengan perkataan yang lebih tepat cuba untuk jauhkan diri daripada penulis.Amoi tadi berjaya masuk ke lane sebelah kanan kerana kereta di belakang bergerak agak perlahan

Situasi sekarang, kereta kami bersebelahan antara satu sama lain...syaitan dah melompat-lompat suka sebab berjaya 'bodohkan' manusia terutama orang macam penulis...
apa lagi penulis turunkan serendah mungkin cermin pintu kereta dan jeling amoi tu...huh bengang 'giler' waktu tu..babak tu habis di situ sahaja setelah amoi tu berjaya 'melarikan' diri dari penulis di dalam kesesakan lalu lintas.Dengan tak semena-mena kereta penulis buat hal la pulak...tiba di round about Kampung Pandan gear kereta tiba-tiba 'liat'.Alamak kifarah dosa ke ni..Allah bagi terus balasan atas dosa sakitkan hati orang tadi walupun dia yang salah...hmmm cuaknya..

'Ya Allah mudahkanlah urusanku'..waktu ni zikir istighfar tak putus-putus dari mulut penulis..ish3 teruk kan baru nak mengaku kesalahan bila Allah dah tegur walaupun ia hanya kebetulan..time ni la jugak baru nak ingat pesan ayah tercinta "nak bersih hati senang sahaja, mudahkan orang lain jangan susahkan orang lain dalam sebesar-besar perkara sehingga sekecil-kecil perkara"...dhufff macam kena tampar je pipi ni bila teringat balik kata-kata ayah.

Tawakkal jelah untuk sampai ke ofis yang dah tak jauh dah...sampai ofis terus penulis cek bahagian enjin..teringat pesan abang tentang 'ilmu enjin'..penulis cuba cek di bahagian sasaran masalah yang timbul sehingga menyebabkan gear menjadi 'liat'.Patut la pun salah satu paip (apa ntah nama benda ni radiator lower hose kot) yang bersambung dengan 'tangki air' kereta dibahagian enjin tu jatuh ke bawah kerana sebelum ni paip pada bahagian tu telah dipotong sedikit dan di ikat dengan getah khas supaya tidak jatuh ke bawah.Oleh kerana enjin terlalu panas(mau tak panas speed 102/km geram punya pasal)dan getah yang menapung salah satu paip tadi mengembang lalu putus. Oleh sebab itulah gear agak 'liat' kerana paip tadi yang telah menghalang kelancaran tolakkan gear setiap kali ia di tukar.

Alhamdulillah sampai ofis,rakan-rakan sepejabat datang membantu (lelaki lahh ni). Jadinya pagi hari Selasa 10/11/2009 ADS 9103 dihantar ke 'hospital' kejap sebab demam mengejut...nasib baik tak kena caj mahal...

Moralnya untuk menjaga kebersihan hati itu salah satunya adalah dengan mudahkan urusan orang lain.."Ya Allah, aku mohon ampun atas perlakuan akhlak ku yang buruk..syaitan telah berjaya Ya Allah..semoga teguran langsung-Mu sebagai penyucian jiwa..ameen.."..untuk menjadi seorang daie penulis perlu perkemaskan lagi tarbiyah zatiah penulis..doakan penulis..


Peristiwa yang kedua:

Berlaku pada hari yang sama Selasa 10/11/2009 cuma masa berbeza. Peristiwa ni tengahari.Sebab lapar sangat penulis dan seorang teman sepejabat keluar makan tengahari di area Kampung Pandan.Kami pilih gerai hujung sekali sebab banyak pilihan lauk pauk. Tengah sedap makan tu dengan susana yang hening (hening ke? tak jugak) tiba-tiba :

A :"kak..sabar kak..kita nok niago ni kak"
B :"aku sabar dengan dia ni lama dah...woi! babi meh sini engkau aku pukul"
C :"aku tak cakap apa pun...aku cuma kata air kosong aku tak kira..yang engkau kira
pulak.."
B :"woi!babi sedar sikit diri kau tu ek..engkau tu orang indon sedar diri sikit..meh
sini kau aku pukul, engkau ingat aku takut ke?"
C :"aku pun tak takut la..aku datang sini cari rezeki, aku dah banyak tolong kau
tau...hah nah pukul aku..pukul la..

Si B tadi pun mendapat kesempatan untuk menampar muka dan menarik skaf yang di pakai si C sambil si A menenangkan kedua-duanya..reaksi kami dan orang lain yang sedang makan tengahari hanya melihat sahaja drama sebabak tadi...spoil betul la..

B :"Babi punya pompuan, binatang...aku memang dah lama sabar dengan kau tau.."
C :"Dik nasihat sikit mak kau tu jangan tamak sangat...air kosong pun nak kira 50 sen
kalau aku aku tak kira tau.."

kata si C kepada anak si B......kedua-dua gerai ni sebelah menyebelah...entah macam mana perselisihan yang disebabkan air kosong bayar atau tak bayar itu mampu menyebabkan pergaduhan yang besar.

Astaghfirullah...waktu nilah teringat pesan ayah lagi..kata ayah "jika manusia sudah jumpa sabarnya, maka manusia itu seorang yang berjaya, bagaimana menjadi orang yang berjaya? kaji nafsu-nafsumu..kenali mereka satu persatu..jika kamu sudah kenal maka mudahlah kamu menegur perlakuan jahat nafsumu"..hmmm insaf-insaf...terasa zouk sampai ke tulang sum-sum bila teringat pesan ayah..pada sesiapa yang tak faham maksud ayah penulis maaflah ye...balaghah tinggi ke?tak kot..ada hurainya lagi tapi nantilah...di entry yang lain..

Begitulah kita..sentiasa berjihad melawan hawa nafsu..apa-apa pun pesan ayah lagi "potongkan dengan istighfar sekiranya nafsu-nafsumu menentang imanmu".Wallahu'alam

p/s: peringatan untuk diri penulis sebenarnya....

No comments: