Wednesday, September 2, 2009

Ramadhan di kampung


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum w.b.t

Salam ramadhan...
Entry penulis kali ni adalah mengenai sambutan ramadhan di kampung. Sengaja penulis mengambil cuti bekerja selama 3 hari. Tujuan yang pertama adalah untuk berpuasa dan berbuka dengan ayah dan mak yang tercinta selain lepas rindu sebab lama tak balik kampung, yang kedua sebab nak tenangkan fikiran. Tak tahulah kenapa 2 minggu kebelakangan ni banyak perkara yang mengganggu fikiran penulis sehingga membawa kepada sakit..hmm..ujian Allah bertandang lagi...bait-bait lagu yang penulis dengar memberi semangat untuk menghadapi apa jua masalah..."walau apa yang terjadi, berjalanlah tanpa henti. Kerana nanti kau akan mengerti "
semoga Allah memberi kekuatan untuk lebih hampir kepada-Nya dan menjadi manusia yang terpilih, semoga ramadhan kali ini lebih dan lebih baik dari yang sebelumnya ameen...

Punya la tak sabar nak balik kampung...suka sangat mengalahkan budak kecil. Yelah bak kata orang selagi kita ada mak dan ayah ni luangkan masa sebaik mungkin dengan mereka. Maklumlah anak manja ayah..hehehehe.

Yang kelakarnya, punyalah takut nak naik bas. Bukan takut untuk travel sorang-sorang tapi takut dengan susana persekitaran yang tak berapa selamat. Tapi penulis ingat satu..jika kita selalu ingat Allah, Allah juga akan ingat pada kita..dengan kekuatan itulah penulis memberanikan diri untuk meredah situasi dan kondisi pada waktu itu.

8.00 pagi penulis keluar dari rumah, abang hantar. Bukan tak berani nak drive sorang-sorang, ayah tak izinkan lagi pun saja tinggalkan kereta untuk abang. Sebabnya kereta penulis je yang available untuk bergerak jauh, kereta abang sendiri tak berapa available untuk pemanduan yang jauh.

Turun di ERL Putrajaya kemudian beli tiket ke Salak Selatan. Turun di sana naik pulak Star ke Plaza Rakyat. Punya la cuak sebab tak biasa area di situ. Kesian kakak ipar jadi mangsa. Nasib baik la kredit banyak lagi...sure lepas ni penulis akan ingat sampai bila-bila laluan nak ke Plaza Rakyat.

Sampai di Kamunting pukul 1.30 ptg. Kamunting dulu dengan sekarang..hmmm adalah berubah sikit dengan bangunan-bangunan yang tinggi.

Bestnye..dah sampai Perak. Lepas tu penulis ambil bas ke Parit Buntar bukan apa sengaja tak nak menyusahkan ayah nak kena ambil di Kamunting pula. Fuhhh..lama jugak la tunggu bas dekat setengah jam jugak la. Biasanya bas Parit Buntar ni akan lalu Semanggol, jalan di sini 'bengkang-bengkok'...rupanya jalan di sini sekarang sedang dalam proses baik pulih..

Perjalanan penulis mengambil masa selama 20 minit untuk sampai di Simpang Empat, Jalan Gula. Sebelum tu perlu melalui Semanggol, lalu sekolah lama Ma'ahad Al-Ehya Asshariff. Sekolah tercinta..macam-macam kenangan di situ.

Sampai di perhentian bas Simpang Empat ayah dah tunggu..dengan anak-anak sedara yang menyebuk juga nak jemput penulis.

Hari ni berbuka dengan mak dan ayah..bestnya..Menjadi rutin penulis bila balik kampung mesti ada perkara yang dimuzakarahkan dengan ayah. Persoalan penulis kepada ayah mengapa saling salah menyalah dalam bab-bab perbezaan furuk, dalam bab mengamalkan sunah nabi atau tidak, menyalahkan ulama-ulama yang dahulu dan banyak lagi perkara yang penulis bincangkan dengan ayah. Tentang orang-orang mampu berhujah atas nama agama. Orang ni salah, orang ni betul..ish3.

Betulah kata ayah, ramai orang yang ilmunya menggunung tinggi yang ada ijazah yang ada master hatta sampai Phd sekali pun, bila berbahas dia tidak 'SAMPAI'. Bila orang-orang ini bercakap kita boleh lihat setakat mana ilmu yang dia ada..kata ayah lagi,
fuhhh bahaya betul kalau bercakap dengan ayah habis semua di'bacanya'..inikan pula anak perempuan dia, macam tau je anak dia sekarang tengah serabut...sampai suruh minta cuti dan balik kampung.

Apa yang penulis maksudkan dengan 'sampai' di sini?..hmmmm nantilah jika di izinkan Allah penulis akan huraikan dilain entry. Bukannya apa takut-takut apa yang penulis sampaikan nanti disalah tafsir oleh orang-orang yang tidak 'sampai'. Cuma pesan ayah pada penulis, kurangkan bercakap tapi banyakkan mengkaji dan berfikir, kemudian rujuk quran dan sunnah. Oklah cukup bab tu masuk bab lain pulak.

Sembahyang Terawih biasanya penulis akan ke surau berhampiran dengan rumah ayah, tapi disebabkan ayah tak berapa sihat kami terawih bersama di rumah.

Emhhh..hari yang ditunggu dah tiba..hari jumaat. Malam ni abang-abang penulis bertolak pulang ke kampung...kakak-kakak pula akan sampai esok petangnya.

Hari yang ditunggu dah tiba...fuhh penuh halaman rumah ayah dengan kereta-kereta abang-abang dan kakak-kakak. Lagi penuh rumah ayah dengan cucu-cucunya yang sangat ramai. Meriah betul buka puasa ramai-ramai, sebab sudah menjadi rutin keluarga kami akan berkumpul beramai-ramai sekurang-kurangnya dalam setahun tu ada lah dalam 10 kali pertemuan. Ini semuanya penulis punya rancangan, bukan apa untuk mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan.

Mak masak best-best hari ni, kakak ipar buat mee kari ketam, kakak no 3 buat cucur udang dan karipap, kakak no 1 buat pencuci mulut..sedap, mak buat laksa, kueh seri muka dan macam-macam lagi lah. Masa nilah penulis menuntut ilmu masak memasak ni..hihihi.

Lepas berbuka, kami solat....selesai semuanya..masa untuk berkongsi kehidupan sekeluarga.Macam-macam cerita. Penulis dan beberapa orang abang dan kakak, ambil peluang untuk bermuzakarah lagi dengan ayah.

Selesai muzakarah penulis keluar rumah sebentar untuk lihat susana kampung waktu malam dalam bulan ramadhan. Teringat penulis zaman kecik-kecik dulu. Kalau time-time macam ni, kampung penulis akan dihiasi dengan lampu pelita sekeliling rumah..antara rumah-rumah mesti berlawan susunan pelita yang paling cantik, rumah siapa yang paling banyak pelita, lepas tu main bungan api. Kalau dulu, kerja-kerja pasang pelita ni kerja abang,penulis dan adik bongsu lah...sekarang dah tiada sesiapa yang nak buat semua tu..kami dah besar-besar. Dulu, lepas maghrib je budak-budak akan keluar main. Berani la sebab hantu-hantu dah kena ikat..hmm macam tu la fikiran time zaman budak-budak dulu. Budak-budak sekarang dah tak berapa kreatif...dan tak semeriah dulu.

Kampung penulis sekarang musim mengetam padi..best sangat. Kalau orang dulu mereka akan mengetam secara beramai-ramai...kemudian akan 'memukul' padi. Semuanya dilakukan dengan tulang empat kerat, suasana dulu pun seronok, semangat gotong-rotong. Tapi sekarang semuanya guna kecanggihan teknologi. Kalau dulu, lepas musim mengetam padi yang paling seronok budak-budak lelakilah, tapak sawah akan menjadi kering dan mereka akan jadikan tapak sawah tadi sebagai padang bola sepak.Hmmm meriah sangat. Ohhhh kampungku parit dua.....

p/s: saje nak kongsi susana dulu dan sekarang.....





No comments: