Friday, September 11, 2009

Mencari Lailatul Qadar



Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum.

Entry kali ini adalah berkenaan mencari Lailatul Qadar. Sedih sebenarnya, sebab bila ramadhan sudah masuk ke fasa yang ke2 atau dengan kata lain telah masuk ke dalam fasa mencari lailatul qadar, memberi makna pada penulis bahawa ramadhan akan berakhir.

Persoalan kenapa 1,000 bulan?

Kerana 1,000 bulan itu bersamaan dengan 83 tahun mengikut pada jangka hayat manusia. Jika kita hidup selama 83 tahun beribadah kepada Allah s.w.t, maka Malam Lailatul-Qadar itu adalah bersamaan dengan ibadat kita kepada Allah s.w.t selama kita hidup.

Persoalannya lagi, bolehkah kita hidup hingga 83 tahun ?

Kerana umur umat manusia yang akan dipanggil ‘ pulang ke kampung asal’ tidak mampu kita duga dan tidak mungkin mampu di ukur dengan kecangihan teknologi sekali pun kerana ada yang pulang ke rahmatullah pada umur 40 tahun, malah muda dari itu pun ada, apatah lagi hendak menunggu hingga 83 tahun. Marilah kita berusaha semaksima mungkin mengabdikan diri pada Allah selagi diberi ruang dan peluang kepada kita.

Mengikut Hadith Nabi Muhammad S.A.W., "Carilah Malam Lailatul-Qadar itu pada Malam-Malam Ganjil" iaitu pada Malam 21, 23, 25, 27 dan 29.

Persoalannya adakah kita mampu meraih malam yang lebih baik dari seribu bulan ini?

Persoalan yang penulis utarakan ini sebenarnya mempunyai jawapan pada diri masing-masing. Jawapan yang terletak pada diri orang-orang yang mencari malam yang begitu istimewa ini. Layakkah kita menerimanya ? Bagaimana pula amalan kita sebelum 10 malam terakhir ini? Adakah pada sepuluh malam terakhir ini sahaja kita berhempas pulas beribadah kepada Allah? Atau cukupkah dengan berniat untuk turut memperolehinya tanpa ada kayu ukur yang boleh digunakan untuk kita menilai kesungguhan kita mencarinya?

Semuanya bergantung kepada kesungguhan kita beribadah pada ramadhan ini, keikhlasan dan ketundukkan hati kita menghadap Sang Empunya Dunia. Dan yang paling penting adalah bagaimana sikap kita selepas keluarnya dari Universiti Ramadhan tahun ini? Masih terjagakah sembahyang berjemaahnya? Masih terus istiqamahkan dengan tadarus quraannya? Bagaimana pula dengan solat-solat sunatnya? Qiamulalilnya? Zikirnya? Nafsu makannya? Akhlaknya pula, adakah sudah ada peningkatan sebelum dan selepas ramadhan?

Hukum Iktikaf

Hukumnya sunat muakkadah (Yang benar-benar dituntut) pada 10 hari terakhir ramadhan kerana mengharapkan malam lailatul-qadar.

Jadual Malam Lailatul Qadar

Berkata Imam Ghazali Rahimahullah "lalilatul qadar itu ialah pada malam-malam ganjil didalam sepuluh hari terakhir ramadhan." . Beliau juga memberikan formula mendapatkannya seperti jadual dibawah:

KEADAH AWAL BULAN RAMADHAN

MALAM LAILATUL QADAR

Jika awal ramadhan, jatuh pada hari.........(lihat column di sebelah)

Ahad atau Rabu

Malam 29 Ramadhan

Isnin

Malam 21 Ramadhan

Selasa atau Jumaat

Malam 27 Ramadhan

Khamis

Malam 25 Ramadhan

Sabtu

Malam 23 Ramadhan

Berkata Sheikh Abu Hasan "semenjak aku baligh, aku tidak pernah terlepas mendapatkan malam lailatul qadar dengan kaedah tersebut" . Kaedah ini diambil dari kitab Mathlak Badraian karangan Muhammad Daud Al Fathani, Rujuk Mukasurat 65. Kita hanya mampu berusaha dengan apa sahaja cara yang tidak bertentangan dengan syarak, namun harus diingat kerana Malam Lailatul Qadar ini adalah RAHSIA ALLAH, tidak ada sesiapa pun yang tahu bila terjadinya malam lailatul qadar dengan tepat.

Wallahu a’alam

p/s: Hmmmm…marilah sama-sama kita muhasabah kembali diri kita yang serba tiada apa-apa ini. Penulis sendiri terutamanya…apa yang penting bagi penulis, rasa kedekatan dengan Yang Maha Penyantun.

No comments: