Tuesday, February 2, 2010

Kenali dan Didiklah Nafsumu


بسم الله الرحمن الرحيم
اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, puji bagi Allah SWT yang telah menciptakan kita, selawat ke junjungan Muhammad SAW. Salam optimis,salam mujahadah...Muhasabah diri dan amal,daripada Sahl bin Saad r.a, Nabi Muhammad SAW bersabda:"Sesungguhnya Allah Azzawajalla adalah mulia. Ia menyukai kemulian,ia juga menyukai akhlak yang tinggi dan membenci akhlak yang rendah" (Riwayat al-Hakim dan at-Tabrani)

Muhasabah amal, semoga hari ini lebih baik daripada semalam. Kerana kita ini namanya manusia. Hamba Allah yang bernama manusia ini tidak terlepas daripada membuat khilaf samada yang disedari atau tidak disedari. Oleh kerana itu, apabila kita mengenal diri kita dengan sebenar-benar kenal maka, kita akan mampu 'mengawal' diri kita. Kerana apa?,kerana dalam diri kita terdapat nafsu yang 7.Apa itu nafsu yang 7? Bermula dengan tingkatan martabat nafsu yang paling rendah dan buruk iaitu nafsu amarah, kemudian lawamah, kemudian mulhaimah, kemudian muthmainah,kemudian radiah, kemudian mardiah dan akhir sekali kamaliah

Bila bercakap tentang nafsu, ramai di antara kita mengatakan atau menganggap ia sebagai suatu kelakuan jahat yang terbit dari perlakuan seseorang. Ada sesetengah orang berkata “jangan mengikut nafsu, nanti menjadi lesu” hidup ini jangan sekali-kali mengikut nafsu kerana ia adalah pekerjaan syaian.

Pendek kata ramai diantara kita belum lagi mengetahui takrif nafsu dan juga martabat nafsu. Adapun takrif nafsu boleh dibahagikan kepada dua (2) iaitu :

Nafsu adalah satu perlakuan naluri manusia yang mendorongkan perlakuan yang dikuasai oleh iblis laknatullah untuk melakukan sesuatu yang bertentangan dengan syari’at dan hakikat Allah swt. Ianya terbit daripada kekotoran hati manusia dengan Allah swt.

Nafsu juga boleh ditakrifkan sebagai suatu martabat kelakuan hati dan kalbun manusia di dalam arah tuju ke martabat kesucian seseorang itu pada hakikat dan makrifat dengan Allah swt. Ianya boleh ditafsirkan sebagai taraf dan tahap hijab-hijab yang harus ditembusi oleh manusia untuk mengenal dirinya dan mengenal ia akan Tuhannya.

Adapun nafsu itu letaknya di cabang hai manusia. Ianya bertindak sebagai dinding (hijab) perhubungan diantara diri rahsia manusia dengan tuan empunya diri (Tuhannya).

Oleh itu tugas manusia yang hendak menuju kepada makrifat hendaklah pula memecahkan ruyung-ruyung hijab ini sehingga ianya sampai ke martabat yang paling tinggi kemuliaannya di sisi Alah swt. dan bebaslah diri batin manusia itu untuk bertemu dengan diri empunya Diri pada setiap saat dan ketika. Tanpa memecahkan ruyug-ruyung nafsu tadi, manusia tidak mungkin dapat kembali kepada Tuhannya semasa hidup (masih bernafas) atau mematikan dirinya sebelum mati.

Disamping itu manusia yang hendak menuju ke jalan makrifat Tuhanya haruslah pula berusaha supaya sampai ke martabat mematikan diri sebelum mati.



Adapun Martabat Nafsu pada diri manusia itu adalah terdiri dari tujuh (7) nafsu sebagimana yang termaktub didalam Al-Quran seperti yang penulis nyatakan di awal tadi iaitu:

Nafsu AMARAH
Nafsu LAWAMAH
Nafsu MULHAIMAH
Nafsu MUTHMAINAH
Nafsu RADIAH
Nafsu MARDIAH
Nafsu KAMALIAH

“Sesungguh nya Kami telah menciptakan ke atas dirimu tujuh jalan (nafsu)”
( Surah Al-Mu’minun ayat – 17 )


1. NAFSU AMARAH

Nafsu Amarah itu adalah satu kelakuan hati yang menerbitkan suatu perangai yang mengandungi sifat-sifat Mazmumah yang terampau banyak.

Manusia-manusia yang memiliki nafsu Amarah biasanya memiliki sifat-sifat Mazmumah iaitu sifat yang dikeji oleh Allah swt. Iaitu sifat-sifat seperti dengki, khianat, iri hati, pemarah, berang, emotional mengikut hati dan lain-lain lagi. Biasanya mereka yang dikuasai nafsu Amarah bertindak mengikut fikiran tanpa menggunakan akal. Kadang kadang mereka merasa diri merekalah berkuasa dan semuanya adalah hak mereka. Mereka boleh bersultan di mata dan beraja di hati. Seperti Firman Allah :

“Sesungguhnya Nafsu Amarah itu sentiasa menyuruh berbuat jahat”
(Surah Yusof – ayat 53)

dan FirmanNya lagi :

“Tidakkah engkau perhatikan orang-orang yang mengambil hawa nafsunya menjadi Tuan dan dia disesatkan Allah kerana Allah mengetahui (kejahatan hatinya) lalu di tutup Allah pendengarannya (telinga batin), mata basirnya dan tetap tertutup.”
(Surah Al-Jaashiah – ayat 23)

Dan sesungguhnya orang-orang yang dikongkongi oleh nafsu Amarah biasanya tak ahan di uji dan jika di uji dengan satu-satu entuk ujian atau satu cabaran dan dugaan mereka terus melenting bertindak mengikut fikiran dibawah hasutan syaitan dan kuncu-kuncunya.
Pada peringkat nafsu ini, manusia tetap dikuasai oleh iblis, jiwa mereka sentiasa tegang, fikiran sentiasa kusut, pegangan hanyut dan hati jarang-jarang sekali mengingati Allah SWT.

Mereka di peringkat nafsu ini akan mengingati Tuhan ketika susah dan melupaiNya ketika senang seperti firman Allah di dalam Al-Quran :

“Dan apabila Kami memberikan nikmat kepada manusia, ia berpaling dan menjauhkan diri, tetapi bila ia ditimpa malapetaka maka ia banyak berdoa.”
(Surah Fusilat – ayat 51)

Mereka juga bertindak di dalam sesuatu hal, langsung tidak berpandu kepada syariat Allah swt. tetapi mereka lebih berpandukan fikiran, angan-angan dan tidak pula penah terbit pada hati mereka satu perasaan salah terhadap sesuatu kesalahan yang mereka sendiri lakukan.

Sesungguhnya nafsu Amarah ini adalah nafsu binatang. Malahan ianya lebih hina daripada binatang bagi mereka yang menguasai nafsu Amarah.
Mereka mempunyai hati yang tidk memerhati, mempunyai mata yang tidak melihat, mempunyai pendengaran yang tidak mendengar, malahan boleh disifatkan mereka ini sebagai seekor binatang yang berupa manusia.

Seperti firman Allah di dalam Al-Quran :

“Akan di campakkan ke dalam neraka Jahanam daripada golongan-golongan jin dan manusia yang mempunyai hati tidak memerhati, yang mempunyai mata tidak melihat, yang mempunyai pendengaran tidak mendengar, mereka itu adalah seperti binatang, malahan lebih hina daripadanya dan mereka lah termasuk daripada orang-orang yang lalai”
(Surah Al-A’araf – ayat 179)

Perlu juga diingatkan bahawa bagi orang-orang yang dikuasai oleh nafsu Amarah biasanya suka bersifat bermuka-muka dengan sesuatu yang diperolehinya dan suka memperbodohkan kelemahan orang lain walaupun rakan karibnya sendiri. Mereka mencela orang lain dan membayangkan dialah orang yang paling baik dan sempurna. Mereka bertindak menjaja keburukkan orang kepada orang lain dengan harapan keburukkan orang itu dapat memberi keuntungan kepada diri mereka.
Mereka ini tidak ubah seperti ayam balor yang mempunyai bulu yang elok tetapi tahi melekat di badannya.

Justeru daripada itu, adalah menjadi kewajipan diri manusia tersebut haruslah menyucikan sifat-sifat nafsu Amarah tadi supaya terbitnya sifat-sifat murni dan hilangnya sifat-sifat mazmumah dalam diri manusia itu seperti firman Allah :-

“Demi nafsu (manusia) dan kesempurnaan (kejadian) maka Allah mengilhamkan kepada nafsu itu jalan kefaskan dan ketaqwaan. Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan nafsunya”
(Surah Asy Syam – ayat 7-10)

Oleh yang demikian maka seseorang itu hendaklah berguru dan berzikir menyucikan diri nya mengikut petua-petua yang diberi oleh guru mereka di dalam usahanya membersihkan dirinya dengan Allah swt.
Maka beramal lah mereka dengan petua-petua yang diberi oleh gurunya sehinggalah terbitnya peningkatan ke satu martabat nafsu yang seterusnya yang bernama nafsu Lawamah.

Zikir orang-orang Amarah biasanya di lidah tanpa menyerap di dalam hatinya. Zikir nya kosong tidak bertenaga dan bermaya dan sesungguhnya zikir adalah merupakan klorox bagi menyucikan kekotoran hati yang tidak boleh dicucikan oleh jenis-jenis sabun.

Jiwa mereka pada masa ini kosong hubungan dirinya dengan Empunya Diri adalah terputus langsung. Malahan diri rahsianya dihijab tebal daripada Allah swt. Diri batinnya kurus melidi, sakit tersiksa sedangkan badan zahirnya gemuk dan sihatnya seperti ubi kayu di tanah bukit, sedang tubuh batinnya di anai-anaikan oleh nafsu Amarah.

Penyakit Nafsu Amarah ini jika dibiarkan menular pada jiwa manusia ianya menyebabkan bertimbunnya pada hakikat selaput-selaput tebal, gelap dan kemas untuk mengingati Tuhannya. Dan hidupnya terus hanyut tidak berpedoman sebagai kabus di waktu pagi ataupun bagai awan di langit. Sesungguhnya bagi mereka yan dikuasai nafsu Amarah merekalah termasuk di dalam golongan manusia yang rugi di sisi Allah SWT.

2. NAFSU LAWAMAH

Pada peringkat nafsu Lawamah manusia telahpun dapat menguasai satu perasaan semacam melarang seseorang manusia itu melakukan sesuatu kesalahan kezaliman dan apa saja yang ditegah oleh syariat.
Perasaan ini timbul pada sudut-sudut hatinya pada setiap ketika mereka melakukan sesuatu kesalahan, maka bisikan di dalam hati mereka inilah dinamaan Lawamah.

Sesungguhnya Lawamah ini bolehlah diibaratkan seperti lampu isyarat (Alarm) di dalam sebuah kereta di mana lampu ini akan menyala berwarna merah/kuning bila kereta tersebut kehabisan minyak dan mengisyaratkan tuannya supaya mengisi minyak baru sebelum bahaya merempuh datang dari hadapan. Bagi mereka yang mempunyai Lawamah (isyarat larangan) dan mereka pula mematuhinya dengan penuh rasa tanggungjawab, maka mereka akan terselamat dari bahaya yang datang dari gejala-gejala nafsu Amarah yang masih berdaki laput di dalam jiwanya.
Sebaliknya jika seseorang itu yang telah meningkat ke martabat nafsu Lawamah tetapi tidak mematuhi isyarat larangan Lawamah, maka lama-kelamaan isyarat tersebut akan padam dan akan kembali lah mereka kepada nafsu Amarahnya.

Zikir mereka pada martabat nafsu Lawamah biasanya masih melekat di bibir tetapi kadang-kadang mulai telah menyerap masuk ke dalam hatinya dan keadaan tersebut tidak tetap. Maka haruslah seseorang itu meneruskan zkirnya sebagaimana yang dipetuakan oleh gurunya dengan tabah.
Mereka pada martabat ini masih lagi bergelumang dengan daki sifat-sifat Mazmumah tetapi ianya mulai menurun ke satu tahap minima. Sifat-sifat seperti gelojoh, marah, lekas melenting, hasad dengki dan lain-lain sifat terkeji mulai mengurang hasil kepatuhannya terhadap isyarat Lawamah yang terbit dari sudut hatinya. Kekusutan fikirannya telah pun menurun dan mereka mulai merasa segan untuk melakukan sesuatu dari sifat Mazmumah malahan mereka sering menyesali di atas sikap-sikap zalim yang pernah dilakukan oleh mereka dahulu.
Seperti firman Allah di dalam Al-Quran :

“Dan aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali dirinya sendiri”
(Surah Al-Qiyaamah – Ayat 2)

Maka dengan ketekunan mematuhi isyarat serta kuat pula berzikir maka tingkatan nafsu mereka akan meningkat ke martabat nafsu ketiga yang dinamakan Nafsu Mulhamah.
Pada peringkat nafsu Lawamah seseorang itu telahpun dapat menerima ilmu Ghaib melalui Laduni pada peringkat NUR atau mimpi di dalam tidurnya dan kadang-kadang pula dapat menerima ilmu Laduni di peringkat tajalli. Oleh yang demikian maka seseorang itu haruslah pula berusaha dengan tekun dan sabar mengikuti petua-petua gurunya dan jangan sekali leka, semoga peningkatan martabat nafsunya akan tecapai.


3. NAFSU MULHAIMAH.

Setelah seseorang itu berjaya mengikuti petua-petua daripada gurunya dan menerima teguran isyarat Lawamah dengan patuhnya, maka seseorang itu akan tercapai tahap nafsu yang lebih tinggi dan mulia martabatnya daripada nafsu Amarah dan nafsu Lawamah.

Adapun yang dimaksudkan dengan nafsu tersebut adalah nafsu Mulhaimah. Pada peringkat nafsu ini seseorang itu telah pun dapat menyingkir sebahagian besar daripada sifat-sifat yang dikeji oleh Allah swt. Jiwa mereka pada masa ini telah pun mulai berkembang sifat-sifat tenang, lapang dadanya dan mereka telah pun dapat pengajaran ilmu ghaib melalui jalan Laduni, diperingkat Nur dan Tajalli daripada Tuhannya. Tetapi manusia diperingkat ini masih wujud lagi terkadang-kadang siat-sifat Mazmumah yang dikeji oleh Allah swt. Jiwa mereka kadang-kadang tenang dan ada masanya fikirannya gelabah, gelisah dan sebagainya. Pendek kata sifat-sifat Mazmumah itu masih lagi melanda jiwa mereka.

Zikir mereka di peringkat ini telah pun mulai melekat di hati dan bukan lagi melewa-lewa di lidah sahaja. Walaubagaimanapun tidak lah bermakna yang zikirnya di peringkat ini 100% telah tetap di hati mereka. Di samping itu pada tahap Mulhaimah ini, isyarat larangan Lawamah tetap berkembang malah lebih membesar dan sesungguhnya pada peringkat zuk ini mereka telapun dapat menerima perasan zuk (mulhamah) dengan zikirnya dan dapat lah sedikit sebanyak menerima nikmat zikir yang diamalkan. Sesungguhnya tugas tersebut haruslah dilakukan bersungguh-sungguh dan lebih bekerja keras untuk meningkat martabat nafsu Mutmainah yang diakui syurga oleh Allah Taala.


4. NAFSU MUTMAINAH

Setelah mencapai suatu martabat Mulhamah dan berjaya pula mengikut petua-petua gurunya serta dapat pula menerima zuk dan sir di samping hilang pula segala sifat mazmumah pada dirinya. Maka seseorang itu akan mendapat ketenangan, kelapangan jiwanya, hilang sifat-sifat resah gelisah hatinya.
Hatinya ketika itu mulai melekat rasa lamunan kasih terhadap Allah swt dan mereka ini adalah dijamin 100% oleh Allah syurga, maka itu lah mereka yang telah berjaya mencapai ke martabat nafsu Mutmainah.

Seperti firman Allah di dalam Al-Quran :-

“Ingatlah sesungguhnya wali-wali Alah itu tidak ada kekuatiran terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih hati iaitu orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertaqwa. Bagi mereka berita gembira di dalam kehidupan di dunia dan akhirat.”
(Surah Yunus – ayat 62 – 64)

Dan firman Allah Taala lagi :-

“Wahai orang yang bernafsu Mutmainah pulanglah ke pangkuan Tuhanmu dengan perasaan lapng dan kesenangan dan jadilah kamu hambaKu dan kekallah dirimu di dalam syurga.”
(Surah Al-Fajr – ayat 27-30)

Zikir mereka pada martabat ini telah pun melekat dihati dan terus bersama ingatan dengan Allah Taala pada setiap masa dan ketika. Dan pada peringkat ini mereka telahpun mendapat kalbun iaitu satu cahaya yang bergerak diantara atas dan bawah pada bahagian jantung yang bertindak sebagai dynamo untuk mengalirkan current ingatan kasih mesra, cinta rasa dengan Allah swt.

Pada peringkat martabat ini seseorang manusia itu bolehlah disifatkan telah mencapai martabat wali iaitu dinamakan oleh para ahli Tasauf sebagai Wali Kecil. Disamping telahpun mulai menerima Ilmu Ghaib (Laduni) melalui cara sirusir dan telahpun berjaya mendapat mata basir.

Pada peringkat ini, timbul lah sifat-sifat super yang tidak boleh dimiliki oleh orang-orang awam seperti keramat, mulut masin, berkat da sebagainya. Bagi mereka diperingkat ini sering dilamun perasaan pana akibat kuatnya gelora lamunan cinta terhadap Allah swt.


5. NAFSU RADIAH

Setelah mencapai martabat nafsu Mutmainah dan gigihnya pula melatih dirinya untuk makrifat dengan Allah swt., maka seseorang itu akan ditingkatkan lagi iaitu martabat nafsu Radiah.

Zikir mereka pada martabat ini tetap berada dihatinya dan ucapan zikirnya pula dihatinya semata-mata. Mereka tidak pernah leka, lalai dari ingatannya dengan Allah swt.
Mereka sering mengalami pana’ akibat kuatnya gelora lamunan cinta dirinya dengan Allah swt. Mulut mereka sering terlatah tentang sesuatu yang bertentangan pada pandangan zahir syaria, hidupnya terus terampungan bersama Allah swt.

Pada martabat ini jiwa mereka telahpun suci, hatinya bersih hening dan setiap apa yang dilakukan olehnya samada dengan mulut, tingkah laku, semuanya mulai mendapat keredaan Allah swt. Adapun pana’ mereka diperingkat nafsu Radiah ini adalah dinamakan pana’ kalbi iaitu hatinya, nuraninya terus dilambung perasaan cinta terhadap Allah swt pada setiap saat di dalam masa hayatnya.

6. NAFSU MARDIAH.

Bagi mereka yang mencapai martabat nafsu Mardiah, jiwa mereka bakabillah iaitu hatinya, kalbunya dan jasadnya sekali mempunyai perasaan cinta yang amat sangat terhadap Allah swt. Jiwanya tenang, lapang tidak gelisah malahan seluruh jiwa raganya tertumpu kepada Allah semata-mata. Zikir mereka diperingkat ini tetap bersemadi di dalam kalbun dan tidak pernah pun lalai dan lupa kepada Allah, walaupun sesaat di dalam hidupnya.

“Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya dia akan mengadakan baginya jalan keluar (ke alam lain)”
(Surah Al-Talak – ayat 2)

7. NAFSU KAMALIAH.

Adapun yang dimaksudkan dengan Kamaliah ini adalah keadaan telah berkamil atau bersebati kelakuan diri zahir dengan kelakuan diri batin pada kontek dirinya dengan Allah swt. di dalam hidupnya.

Pada martabat ini, apa saja kelakuan diantara diri batin dan jasad adalah sama dan tidak bercerai tanggal diantara satu dengan yang lain. Dimana setiap perlakuan yang dilahirkan oleh mereka di martabat ini direstui dan diredhai oleh Allah Taala secara spontan. Keadaan ini dinamakan Kata Jadi ( Kun Fayakun ). Pendek kata, barang kata barang jadi, mereka ini nak dikatakan sakit, amat sakit, kalau keramat amat keramat, kalau alim teramat alim dan mereka mempunyai segala kelebihan yang tidak boleh sekali diterokai oleh manusia awam.

Bagi mereka yang telah mencapai martabat nafsu Kamaliah, mereka hendaklah pula berusaha mengembalikan dirinya ke martabat nafsu orang mukmin iaitu nafsu Mutmainah. Mereka tidak harus tinggal lama di martabat nafsu Kamaliah. Mereka harus menjadikan diri mereka kembali kepada orang awam, bergaul berniaga, berpolitik dan menjadi khalifah di alam maya tetapi jiwa raganya tetap bersama Allah buat selama-lamanya sehingga darjat dirinya payah ditelah oleh orang ramai dan ini boleh disebut sebagai orang alim tidak alim, orang jahil tidak jahil. Pendek kata sifat manusia yang sempurna dan sederhana dimiliki oleh mereka di martabat ini dan mereka mulia di dunia dan akhirat.

Oleh itu wahai teman-teman, tuntutilah Ilmu Tasauf sehingga tercapai martabat yang telah di coretkan ini, semoga kita bersama selamat di dunia dan akhirat.

“Berbahagialah engkau yang mencapai martabatnya” wallahu a'lam.

p/s: muhasabah amal, koreksi diri...moga hari ini lebih baik daripada semalam...segala yang baik daripada Allah dan segala yang buruk atas kekhilafan diri penulis sendiri.


5 comments:

shameel Iskandar said...

Salam ukhwah. Bagus entri ni. ahli Tarekat ke

saniah hj ahmad said...

salam kembali shameel Iskandar....nak kena jadi ahli tarekat dulu ke baru nk kenal nafsu? sepatutnya tak kan?terima kasih atas kunjungan..
selagi nama kita manusia selagi itu lah kita perlu meneliti diri...wallahu a'lam..

Anonymous said...

Nafsu itu adalah hakikat manusia atau manusia itu hakikatnya adalah NAFSU. Nafsu itulah kenyataan akan kemanusian, samada baik atau jahat, kafir ataupun alim. Nafsu itu tiadalah ada kebaikan padanya melainkan kejahatan semata-mata dan mereka yang berjaya menahan kejahatan itu dari melakukan kejahatan, itulah dinamakan kebaikan. Segalanya pada manusia itu jahat belaka dan yang tidak melakukan kejahatan itu dinamakan baik. Jadi ertikata baik itu sebenarnya tiada, yang ada hanya kejahatan, jika tidak melakukan jahat itulah baik namanya maka pada manusia yang dikatakan baik itu ertinya dia menahan atau tidak melakukan jahat.
Al-Mujaadilah:19 Allah SWT berfirman :”Syaitan telah menguasai mereka lalu menjadikan mereka lupa mengingat Allah. Mereka itulah golongan syaitan. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya golongan syaitan itulah golongan yang merugi.
Nafsu itu mempunyai kuasa dan kuasa nafsu itu adalah shaitaniah atau shaitan namanya, shaitan itu bukanlah ianya makhluk berupa tetapi adalah bentuk kuasa yang menjadi nyawa atau sumber penggerak kepada nafsu kerana nafsu itu kejadiannya dari alam yang rendah ini maka shaitanlah menjadi kuasanya kerana itu wajiblah kita mengenali akan nafsu kerana manusia didunia ini hidupnya berlandaskan nafsu sebagai dirinya, segala perbuatannnya dan juga sumber kuasa untuk dia berjihad dan menawan nafsu itu dalam ertikata yang lain kita menawan diri kita sendri, berperang dengan diri kita sendiri, sakit, sedih, ketawa, suka dan duka, cinta dan benci berkehendak segalanya berkitar pada nafsu jua juga
Mereka yang berjaya menahan nafsunya dan menawan nafsunya adalah dikatakan telah mendapat rahmat Tuhan serta petunjukNya yang menjadi akal kepada manusia. Manusia yang berakal masih lagi disulubung nafsu belum mendapat cahaya ilahi yang menyinari kegelapan hatinya. Untuk mereka yang bersunggguh-sungguh mengharapkan pertemuan dengan Tuhannya semasa hidup hendaklah mati nafsunya “ MATILAH KAMU SEBELUM DIMATIKAN” ertinya mati nafsu maka barulah dibukakan jalan untuk kembali dan mengenal Allah sebenar-benarnya kerana Allah itu suci lawannya Iblis yang mengusai dunia ini beserta kuasa shaitannya sedangkan dipihak Allah adalah para malaikati yang sedia menanti untuk bertempur dengan musuh Allah.

Nafsu itu bertempat ia ditengah-tengah dada manusia menjadi sumber naluri sekelian kehendak dan cita-cita manusia itu dan selagi segalanya berpunca dari nafsu ini selagi itulah dikatakan manusia itu jahat dan jahil akan Tuhannya. Sabda Rasulullah s.a.w: "Sejahat-jahat musuh engkau ialah nafsu engkau yang terletak di antara dua lambung engkau"

Kejahatan adalah JATI MANUSIA itu sendiri kerena sentiasa gemar dan berselera untuk memiliki segalanya sedangkan nafsu yang telah ditawan hanya akur akan tuannya iaitu manusia yang memiliki akal dan menggunakan akalnya untuk menguasai nafsunya bukan nafsu menguasai akalnya. Mereka yang memiliki akal jenis ini tinggi nilai kemanusiaannya dari manusia yang lain.
Al-Furqaan:44: Orang yang bertuhankan hawa nafsu ini perilakunya bisa lebih nista, lebih memalukan dan lebih sesat daripada binatang. Allah SWTberfirman :”Atau apakah kamu mengira bahwa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya (dari binatang ternak itu)”

Anonymous said...

Nafsu itu pada terbahagi kepada 3 kelakuan atau pekerjaannya;
1. NAFSU HAIWANI – ialah nafsu yang menjadi asas kehidupan yang merupakan pakaian makhluk di mukabumi ini seperti makan minum, tempat tinggal, berkeluarga menurunkan keturunan dan kemudahan kehidupan dimana ketetapan ini tidak dapat diubah dan dihancurkan kerana nafsu ini merupakan tunjang asas kehidupan dan kesinambungan kehidupan dimukabumi ini maka kuasa nafsu ini dinamai akannya nafsu haiwani atau kebinatangan dimana manusia pada asanya adalah binatang “ makhluk yang melata pandai berkata-kata” dan hampir 90% dari lapisan manusia dimukabumi ini hidup diatas nafsu ini yang menjadi JATI DIRINYA.
2. NAFSU SHAITANI – ialah nafsu yang selera diatas penguasaan dan ketuanan diatas mukabumi ini dimana nafsu inilah yang menjadi punca segala angkara dan kemusnahan makhluk di mukabumi ini. Sifat nafsu ini dinamai ia akan shatani atau nafsu yang amat tercela didalam kehidupan kerana ujudnya shaitan ini dari anasir neraka yang mana ianya terbalik atau berlawanan dengan Allah yang Maha Pengasih sedangkan shaitan mementingkan dirinya sendiri tiada mahu ambil kira akan kemusnahan alam sekelilingnya asalkan apa yang dihajatinya tercapai. Peperangan dan pembunuhan, menipu dan menyiksa mereka yang tiada kuasa, memperhambakan sesama manusia serta meperbodohkan dan menghina yang lain merasai dirinya sahaja yang termulia dimukabumi ini tiada mahu tunduk pada kerendahan dirinya serta kasih sayang terhadap pokok dan sungai, binatang dan unggas bahkan mengambil nyawa dan merosakkkan demi keuntungan dirinya serta memastikan kuasanya tiada yang dapat memalukannnya.
Al-Mu'minuun:71: "Dan kalaulah kebenaran itu tunduk menurut hawa nafsu mereka, nescaya rosak binasalah langit dan bumi serta segala yang ada padanya. (Bukan sahaja Kami memebrikan agama yang tetap benar) bahkan Kami memberi kepada mereka al-Qur'an yang menjadi sebutan baik dan mendatangkan kemuliaan kepada mereka; maka al-Qur'an yang demikian keadaannya, mereka tidak juga mahu menerimanya."

Anonymous said...

3. NAFSU INSANI - ialah nafsu yang telah ada kesedaran diatas kejahatan dirinya dan berusaha untuk mengubah iaitu dikatakan telah mengambil pelajaran dari yang lain dan mengikut petunjuk juga dikatakan telah mendapat RAHMAT dari Tuhannya, walaupun tetap dia didalam naungan nafsu haiwani dan shaitaninya dia tidak terpengaruh kerana kekuatannya telah ditukarkan pada awalnya mengikut tetapi kini berlawan untuk mengatasi daya yang lain itu walaupaun pada hakikatnya daya yang sama jua. Manusia yang digelar nafsu insani ini ibaratnya menyeberang laut merah untuk menuju kesatu destinasi baru yang memberikan manusia ertikata kefahaman kehidupan yang jauh lebih dalam dari kehidupan manusia biasa yang berlegar disekitar haiwani atau shaitani dan merasai bahang hakikat kenapa akan mengapa kehidupan ini yang membuatkan mereka menjadi ahli pemikir dan ahli tafakur yang merenung jauh akan isi kandungan kehidupan. Manusia ini pengemar ilmu dan pencinta kebenaran dan menjadi pejuang yang haq dan perwira yang membela bangsa dan manusia serta kehidupan daripada hancur dan musnah oleh manusia shaitani.
Hakikat manusia itu seperti yang diterangkan adalah semata-mata nafsu kejadiannya kerana kejadian manusia itu diatas kebuasan hawa nafsu ibubapa manusia itu dan diatas kebuasan hawa nafsu ibubapa manusialah ujudnya manusia itu menjadi benih dikandung 9 bulan 10 hari.
Al-Insan:2 :“ Sesungguhnya Kami mencipta manusia dari nuthfah yang bercampur...” TERJADI DIMASA BERLAKU PERSETUBUHAN , KUASANYA ADALAH NAFSU
Dijadikan dari bentuk yang “sebaik-baik bentuk” (RUH) dan diletakkan ditempat yang hina ”serendah-rendah tempat” (NAFSU) kerana ini sebabnya dikatakan hakikat manusia itu adalah nafsu semata-mata diatas sebab kejadian manusia itu adalah asalnya hawa nafsu ibubapanya. Selagi kita manusia, kita mesti menerima hakikat ini dan tiada boleh mengatakan manusia itu mulia atau suatu kejadian yang mulia kerana kejadian yang mulia itu adalah RUH bukan manusia (NAFSU), manusia adalah makhluk yang melata pandai berkata-kata. Ini HAKIKAT.
At-Tin: 4-5: Laqad Khalaqnaal Insaana fii ahsani taqwiim (Sungguh Kami ciptakan INSAN- (RUH) itu dalam sebaik-baik bentuk) Summa radadnaahu asfala safilin. (Kemudian kami kembalikan -DITURUNKAN ia ke tempat yang serendah-rendah tempat kembali –(NAFSU))

Maka disini diceritakan akan kejadian yang dinamakan INSAN itu batin kepada manusia adalah dari kejadian yang elok sementara zahirnya INSAN itu iaitu sarung yang dinamakan tubuh NAFSU iaitu dinamakan ia jua MANUSIA. Lahirnya manusia itu sehingga matinya adalah dipengaruhi dan berkitar diatas NAFSU menjadi ia sumber tenaga dan kuasa manusia yang membentuk keperibadiannya, membesar dan mendewasakan dirinya dari segi fizikal dan moralnya dan menjadi sumber kejahatan yang diperlukan untuk manusia berjuang dan dan berperang dengan ujian dibumi kasar ini.
Tiada diturunkan AGAMA melainkan hanya untuk nafsu itu jua sebagai tanda amaran diatas kejahatan yang dilakukan melebehi sukatan yang dibenarkan. Inilah sebabnya ujud AGAMA untuk manusia agar dapat menjalankan ujian diatas mukabumi diatas peraturan yang membawa kepada pembentukan nafsu yang lebih baik mutunya.
Yasin: 60-61:’’Bukankah Aku telah memerintahkan kepada kamu, wahai anak-anak Adam, agar kamu tidak menyembah shaitan. Sesungguhnya shaitan itu adalah musuh kamu yang nyata. Dan sembahlah Aku. Itulah jalan yang lurus.”