Tuesday, December 29, 2009

Futur


بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum w.b.t.

Selawat dan salam ke atas nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda.Salam mujahadah salam optimis dan salam positif. Positifkan minda anda, ceriakan diri anda dengan muhasabah amal untuk koreksi diri.(ala-ala penceramah motivasi gitu..emhhh agak lama juga meninggalkan bidang itu..sebab terjun ke bidang yang lebih besar,cara yang sama tetapi ruang yang lebih besar..hihihi..opsss..terlebih sudah.)Insyaallah penulis kembali stabil seperti biasa setelah 'disekolahkan' oleh ayah semalam..pesan ayah .."untuk mendapatkan yang terbaik antara yang terbaik akan di uji kesabaranmu...bersabarlah kerana saat itu,waktu itu dan detik itu pasti akan allah perjalankan kepadamu"...peace je dah kena 'sekolah' dengan ayah sendiri..penambah kekuatan.Ok entry kali ini dalam bahagian solusi jitu permasalahan halaqah akan membicarakan bab FUTUR.FUTUR? Apa tu?...baca jangan tak baca..

Persoalan ini mungkin di anggap biasa dikalangan orang-orang yang biasa-biasa tetapi luar biasa pada orang yang juga luar biasa(faham?..dakpe2 baca lagi). Persoalan ini lebih di perbincangkan oleh orang-orang yang bergelar da'ie. Juga permasalahan ini lebih penulis fokuskan kepada mereka-mereka yang bergelar da'ie.(berbelit tak ayat?..boleh faham kan?)

Futur. Apa makna futur?Menurut bahasa:ada dua makna 1)putus setelah bersambung,atau tenang setelah bergerak. 2)malas,lambat, perlahan,setelah rajin dan bersungguh-sungguh.Dalam lisan arab disebutkan :"sesuatu itu futur iaitu hangat. Fulan yafturu wa yaftaru futuran wa futaaron: iaitu tenang setelah keras dan lemas setelah bersangatan." (lisanul arab oleh Ibnu Manzhur 5:43)..(hah! faham sudah maknanya bah?sik paham lagi bah..ish3..baca sekali lagi ta'rif futur bah supaya tambah paham tu)

Menurut Istilah pula :futur ialah suatu penyakit yang menimpa sebahagian aktivis, bahkan menimpa mereka secara praktikal (dalam bentuk perbuatan). Tingkatan yang paling rendah berupa kemalasan, menunda-nunda atau berlambat-lambat.(hah!betul3...cek diri..sound cek sound cek..urghhh memang ada...). Sedangkan kemuncaknya ialah terputus atau berhenti sama sekali setelah sebelumnya rajin dan terus bergerak..(yang ini lagi parah..ade tak?..ade jugak...jom misi menyelamat)

Allah berfirman mengenai para malaikat sebagai mana berikut:maknanya "Dan kepunyaan-Nyalah segala yang di langit dan di bumi dan malaikat-malaikat yang ada di sisi-Nya untuk beribadah kepada-Nya dan tidak pula merasa letih. Mereka selalu bertasbih malam dan siang tiada henti-henti.(Al-Anbiya:19-20)

Maksudnya, mereka selalu beribadah dengan menyucikan Allah dari segala sesuatu yang tidak layak bagi-Nya, selalu mengerjakan solat dan berzikir kepada Allah siang dan malam dengan tiada berasa lemah dan bosan.(Shafwatut Tafasir oleh Ash-Shabuni:2:257-258)

SEBAB-SEBAB TERJADINYA FUTUR

1)Berlebih-lebihan dalam beragama:

Diriwayatkan dari Aisyah r.s bahawa Nabi SAW pernah masuk ke tempatnya, dan di sebelahnya ada seorang wanita, lantas Nabi SAW bertanya. "siapakah ini?" Aisyah menjawab :ini adalah si fulanah yang terkenal dengan solatnya." Kemudian baginda bersabda yang bermaksud:"Berbuat baiklah sesuai dengan kemampuanmu. Demi Allah, Allah tidak merasa bosan sehingga kamu sendiri yang merasa bosan. Dan amalan ad-din yang paling dicintai (oleh Allah)ialah dilakukan secara rutin oleh pelakunya" (Muttafaq'alaih)

Kesimpulannya adalah ISTIQAMAH dalam beramal..sedikit tetapi berterusan dan berkekalan.

2)Israf (berlebihan)dan melampaui batas dalam hal yang mubah (harus).

Apa maksudnya? Maksudnya berlebihan dalam makan dan minum yang mubah ini dapat menjadikan kegemukan yang berlebihan tanpa kita sedar (memang la tak sedar syaitan kan bijak..tapi kita sebagai da'ie kena lebih bijak dari syaitan), didominasi syahwat, yang selanjutnya badan terasa berat, tidak cergas, malas berlambat-lambat, kalau tidak terputus dan berhenti sama sekali. Barangkali ini rahsianya mengapa Allah dan Rasul melarang manusia berbuat israf.Dan Rasulullah bersabda dalam H.R TIRMIDZI:
"Tiadalah anak adam mengisi tempat yang lebih jelek daripada perutnya..."

Kesimpulannya..oleh kerana itu dalam mutaba'ah amal seseorang da'ie itu perlu berpuasa sekurang-kurangnya 2 kali seminggu pada hari Isnin dan Khamis.

3) Suka menyendiri dan meninggalkan jemaah.

Hal ini disebabkan oleh perjalanan yang panjang dan berliku dengan pelbagai rintangan dan halangan dan selalu memerlukan penyegaran dan pembaharuan.Apabila bersama jemaah hati akan mantap dan bersemangat dan sebaliknya apabila menyendiri, menjauhkan diri dari jemaah, maka akan hilang orang-orang yang dapat membangkitkan semangatnya dan menguatkan kemahuanya, yang menggerkkan himmah(cita-citanya)dan menginginkan kepada Rabb-Nya.Firman Allah dalam surah Ali-Imran:103 yang bermaksud "Dan berpegang teguhlah kamu semuanya dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah.."

Sekadar itu dahulu..refresh iman muhasabah amal..tingkatkan prestasi kurangkan kontroversi (aik! macam kenal jerk ayat ni..tapi di mana yaaaa??? tak sesuaiiii)

Wallahu a'alam.


No comments: