Thursday, October 8, 2009

Santai Minda


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum w.b.t..

Semoga kita sentiasa berada dalam keredaan Allah s.w.t. Selawat dan salam pada nabi junjungan kita Muhammad s.a.w...semoga hari-hari yang kita lalui penuh erti walaupun terkadang hidup tidak selalu indah, langit tidak selalu cerah..suramnya malam tidak berbintang itulah lukisan alam kerana itu adalah aturan tuhan...

Jadilah rumput nan lemah lembut, tidak luruh dipukul ribut jadilah juga seperti karang didasar lautan, tidak terusik dilanda badai..dalam sukar..hitunglah kesyukuran, di dalam senang awasilah kealpaanmu..setitis derita yang melanda segunung kurnianya.


Usah mengharapkan kesenangan dalam perjuangan, usah juga dendam yang berpanjangan, maafkanlah kesalahan insan kerana itu adalah ajaran tuhan. Dalam diam, taburkanlah baktimu, dalam tenang buangkanlah amarahmu dan suburkanlah sifat sabar didalam jiwamu itu..

Di kepekatan malam, dihiasi rembulan..siang pula datang bersama sinaran mentari,
dalam resahnya hati ini ku turutkan langkah kaki sehingga tak terasa jalan yang berliku.Ku jatuhkan pandangan, ku lihat jurang dalam, penuh dengan onak duri yang amat menggerikan. Ku dongakkan kepala ku lihat langit tinggi terbentang luas...tiada bertepi...



Cahayamu indah menyinari kehidupan ini, kasihmu tabah memupuk iman dijiwaku dengan cahayamu yang terang membuatkan pelita dihatiku terang, syiarmu indah..musuh terpaku.
Ya Allah....Kau Maha Mengetahui..


Kalam mu indah terdengar merdu ditelinga, mehnahmu itu mengajar menyedarkan hatiku erti rindu..terasa indah dalam rahmatmu..kerana rindu itu adalah anugerah dari Allah, insan yang berhati nurani punyai rasa rindu. Rindu pada kedamaian, pada ketenangan, rindu pada kesejahteraan dan kebahagiaan.

Orang-orang yang bertaqwa rindunya pada kebenaran, kejujuran dan keikhlasan dan keredaan tuhannya..manakala rindunya orang mukmin pula pada anak-anak yang soleh dan solehah, suami-suami soleh dan isteri-isteri yang solehah.

Rindu para pencinta kebenaran adalah pada suasana masyarakat yang terjalin, aman dan sejahtera, merindukan tertegaknya kalimah Allah dimuka bumi dan merindukan keampunan tuhannya.Dan rindu seluruh umat ini adalah pada cahaya yang menyinari kehidupan iaitu rindu kepada Allah..kerana rindunya adalah yang hakiki dan abadi..kerana pandangannya benar.

Pandangan mata selalu menipu, pandangan akal selalu tersalah,pandangan nafsu selalu melulu dan pandangan hati itulah yang hakiki jika hati bersih.....hati jika terlalu bersih pandangannya kan menembus hijab, jika sudah bersih firasatnya tepat kehendak Allah..tapi hati bila dikotori bisikkannya bukan lagi kebenaran.

Hati tempat jatuhnya pandangan Allah, jasad lahir tumpuan manusia..tetapi utamakanlah pandangan Allah dari pandangan manusia..kerana apa? kerana hidup ini bagaikan lampu dinding yang dinyalakan di malam hari, apabila minyak sudah kering..ia pasti padam sendiri. Begitulah juga hidupnya manusia, selama hidup didunia ini..bila dah cukup usia putuslah hubungan di sana sini..kita pergi ke alam lain pula..di sana insan cemas dan bimbang..tidak dapat buat alasan lagi, buruk dan baik akan ditimbang...seperti yang tercatat dalam surah Al-Zalzalah :1-8 yang bermaksud:

"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Yang Maha Penyayang.
Apabila bumi digoncang dengan goncangannya(yang dasyat), dan bumi telah mengeluarkan beban-beban berat (yang dikandungnya). Dan manusia bertanya "mengapa bumi (jadi begini)?", pada hari itu bumi menceritakan beritanya, Kerana sesungguhnya Tuhanmu telah memerintahkan (yang sedemikian itu) kepadanya. Pada hari itu manusia keluar dari kuburnya dalam keadaan yang bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka. Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya pula. Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya pula." Wallahu' alam. Sama-sama kita renungkan...

p/s : Adaptasi daripada nasyid-nasyid Hijjaz...:)

No comments: