Monday, August 9, 2010

Senandung Orang-Orang Yang Berpuasa


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Syukur kepada Allah swt kerana kesempatan hayat yang telah dikurniakan kepada hamba-hambanya untuk menyambut Ramadhan yang bakal tiba...Ramadhan Mubarak penulis ucapkan kepada sahabat-sahabat sekalian,terasa hati melonjak gembira menanti kemunculan Ramadhan bulan yang penuh barakah, bulan yang penuh keampunan, bulan yang penuh makfirah,bulan yang dapat kita kumpul pahala sebanyak mana pun,bulan yang ditutup pintu neraka dan dibuka pintu syurga,bulan yang ditambat musuh utama manusia serta bulan untuk berperang dengan hawa nafsu kita..Allahu Akhbar!!!!

Oleh itu marilah kita memanjatkan rasa syukur dan segala puji bagi Allah, selawat dan salam kepada Rasulullah SAW,keluarga, dan sahabat-sahabatnya serta para fakih Islam sekalian, tidak lupa juga kepada mereka-meraka yang bergelar murabbi di jalan Allah SWT.

Memandangkan esok kita akan mula bertarawih (esok eh??? rasanya ye dah), entri penulis kali ini adalah berkaitan dengan bulan ramadhan insyaallah. Sebenarnya orang-orang yng berpuasa ini mempunyai lagu-lagu khusus,nyanyian yang dihormati dan senandung abadi.

Orang-orang yang berpuasa adalah orang-orang yang paling banyak berzikir kepada Allah, paling banyak bertasbih,bertahlil, bertakbir dan beristighfar. Bila siang terasa panjang, orang-orang yang berpuasa,mereka memendekkannya dengan berzikir, bila didera dengan kelaparan,zikir lah yang menghilangkan panasnya lapar. Zikir mereka memperolehi kenikmatan dari tasbih mereka beroleh kebahagian. Mereka mengingati Allah maka Allah pun akan ingat mereka.

"Kerana itu,ingatlah kepada-Ku, nescaya aku ingat pula kepadamu" 2:152

"Sungguh jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah (nikmat)kepadamu" 14:7

Orang yang berpuasa dengan bersungguh-sungguh hatinya akan tenteram dengan mengingati Allah,ruhnya akan merasakan kebahagian dengan cinta kepada Allah, jiwanya merasa tenang dengan kerinduan kepada Allah.

Dalam sebuah hadith sahih Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Perumpamaan orang yang mengingati Tuhannya dan yang tidak mengingati adalah seperti orang yang hidup dan orang yang mati."


Ya Allah!! berapa banyak orang-orang yang telah mati, kerana tidak mengenal zikrullah, padahal ia hidup di dunia,makan,minum, bergembira dan membusung dada, tetapi tidak memahami kehidupan selamanya.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Al-Mufarridun sungguh unggul. Para sahabat bertanya-tanya, 'siapakah Al-Mufarridun itu ya Rasulullah?' Beliau menjawab;mereka adalah orang-orang yang banyak mengingati Allah, laki-laki dan perempuan."


Orang yang berpuasa sememangnya termasuk manusia yang paling unggul (dalam kecepatan)kepada kebaikan, cepat ke syurga, jauh dari api neraka. Buku catatanya sarat dengan kebaikan, maka kita layak mengucapkan selamat untuknya.

Sebuah syair mengungkapkan:

"Apakah kamu hendak menyayangi orang-orang yang tetap melakukan maksiat? sedangkan jiwamu tidak kau sayangi!, kau selalu mendahuluiku untuk berbuat sia-sia dengan pekerjaan yang sia-sia, sungguh terlalu kau patahkan zamanmu"


"Detik hati berkata kepada manusia,
sungguh kehidupan hanyalah minit dan detik
oleh kerana itu ingatlah kematian
sebelum tiba kematian,
sungguh bagi manusia itu mengingati kematian adalah umur kedua."



Ya Allah, kembalikanlah Ramadhan kepada kami dalam hari-hari yang banyak, dalam tahun-tahun yang panjang,dalam busan kebaikan dan perbaharuilah selalu taubat kami.Moga ramadhan kali ini lebih baik dari ramadhan yang lepas...beribadahlah kamu seolah-oleh kamu akan mati esok hari dan bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi.Pada sahabat sekalian penulis mohon kemaafan andai ada bicara yang mengguris hati kalian...Ramadhan Karim!!!...

p/s:hati berlagu riang...ahlan ahlan ya ramadhan..ahlan ahlan ya ramadhan..^_^




No comments: