Friday, April 16, 2010

Dekat Di Hati Untuk Dikasihi....


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Selawat ke nabi junjungan Muhammad SAW, serta ahli keluarga baginda, sahabat-sahabat dan seterusnya mereka yang hidup selepas zaman kewafatan Nabi. Bersyukur kepaa Allah SWT..segala-segala yang terjadi adalah atas izin-Nya.

Agak lama penulis tidak menghantar pos yang baru, mungkin kesibukan yang membuat penulis lupa seketika untuk meng 'up date' bahan di alam maya ini. Semoga Allah memberikan kemudahan...alhamdulillah hari ini ada kelapangan waktu sedikit untuk penulis meneruskan coretan perkongsian ilmu.

Sekadar santai minda, refresh iman, muhasabah amal..agar esok lebih baik daripda hari ini.Sekadar perkongsian ilmu yang penulis ada..semoga ia memberi manfaat dunia dan akhirat hendaknya kepada para pembaca sekalian.


Santai minda kali ini adalah berkenaan dengan hal-hal yang bersangkutan dengan 'si dia bakal seorang isteri' atau 'si dia seorang isteri'.

Ahmad, an-Nasaie dan al-Hakim meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :”Sebaik-baik wanita ialah yang menyenangkan seorang lelaki apabila ia melihatnya, yang taat kepadanya apabila ia menyuruhnya dan ia tidak menyalahi suaminya dengan sesuatu yang tidak menyukakannya pada dirinya dan hartanya.” Riwayat Muslim

Huraian

Seorang isteri melihat kebahagiaan sebagai matlamat unggul dalam kehidupan berkeluarga. Ia tidak boleh diukur tetapi dapat dirasai. Rasulullah SAW meletakkan isteri yang baik itu sebagai faktor kebahagiaan seseorang suami. Dengan perkataan lain isteri yang solehah akan menjadikan sesebuah rumah itu ibarat syurga yang menenangkan hati sesiapa sahaja yang bernaung padanya.

Allah berfirman dalam al-Quran mengenai sifat-sifat seorang isteri yang solehah yang rmaksudnya: “Maka perempuan-perempuan yang baik (solehah) itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipeliharanya) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemeliharaan Allah dan pertolongan-Nya.”(Surah an-Nisaa’ ayat 34).

Jika dilihat pada zaman sekarang, ramai isteri-isteri yang tidak lagi menghormati suami mereka bahkan cuba untuk berdiri sama tinggi dengan si suami. Akibatnya kerukunan rumah tangga terancam. Kes isteri yang meminta cerai daripada si suami bukan lagi perkara luar biasa.

Pendek kata keharmonian rumah tangga semakin lama semakin goyah. Kasih sayang antara satu sama lain semakin tipis. Seharusnya seorang isteri mahupun suami harus sedar kedudukan dan tugas sebenar masing-masing dalam rumah tangga.

Kenapa isteri ataupun suami gagal menjadikan pasangan mereka sangat mencintai diri mereka adalah persoalan yang mesti dijawab oleh empunya diri masing-masing. Mudah-mudahan jalan penyelesaian pada masalah yang mengancam keamanan rumah tangga pada hari ini dapat dijawab.

(Sumber: Himpunan Hadis-hadis Sahih/ Sahih al-Jami’ as-Saghir 3299, Silsilatul-Ahadith as-Sahihati 1838)

Namun harus kita ingat..firman Allah dalam surah Ar-Rum:21 yang bermaksud:
"Dan di antara kekusaan-Nya ialah Dia menciptakan untuk kamu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir"

Oleh kerana itu, semstinya urusan jodoh itu adalah urusan Allah SWT..akan tetapi kita sebagai manusia pilihan yang diberi adalah IKHTIAR.Oleh itu soleh/solehahkan diri anda pasti anda akan perolehi seperti anda.(uihs! bebelit ke ayat tu? tak kan?)

Teringat lagu daripada kumpulan The Zikr, Lirik lagunya begini:

Isteri cerdik yang solehah,
Penyejuk mata,
Penawar hati,
Penajam fikiran,,

Di rumah ia isteri,
Di jalanan kawan,
Di waktu kita buntu dia penunjuk jalan,

Pandangan kita diperteguhkan,
Menjadikan kita tetap pendirian,
Ilmu yang diberi dapat disimpan,
Kita lupa ia mengingatkan,

Isteri cerdik yang solehah,
Penyejuk mata,
Penawar hati,
Penajam fikiran,,

Di rumah ia isteri,
Di jalanan kawan,
Di waktu kita buntu dia penunjuk jalan,

Nasihat kita dijadikan pakaian,
Silap kita dia betulkan,
Penghibur di waktu kesunyian,
Terasa ramai bila bersamanya,

Dia umpama tongkat si buta,
Bila tiada satu kehilangan,
Dia ibarat simpanan ilmu,
Semoga kekal untuk diwariskan.

Walllahu A'lam

p/s: Doakan penulis semoga dipermudahkan urusan serta menjadi isteri yang solehah.Allahuma Ameen...




5 comments:

zulkbo said...

salam..
alhamdulillah
entri yang menarik
moga kita bertemu
denagnnya..tak dapat satu
tambah lagi kut?
hu hu(jangan maree bang)

maazah said...

Salam...
Sungguh indah entry saudari..
semoga Allah permudahkan jalan2 saudari untukk menempuh dunia yang baru..dan bakal menjadi isteri solehah dlm meneruskan perjuangan jihad.....
semoga hidup diberkati Allah

saniah hj ahmad said...

Salam..
to bro.zulbo..
syukran..ai ada hajat nk tambah ker??

to maazah..
Allahuma ameen..moga2 Allah mudahkann urusan semua hamba-hambanya..

Anonymous said...

salam kak niah....
ms ni kite mmg tgh buntu dgn mslh... alhmdulh terjmp plk blog yg sgt bguna dn cntk ni...rindu rsnya...lm dh x tarbiyah dr sndr apatah lg org lain untuk tarbiyah kan kite....arrrggghhh riduuuuu....
lm2 jd bosan hdp mcm ni...beratnyer kpl!-aida faizlen

Abu Syarif said...

Tercipta engkau dari rusuk lelaki, Bukan dari kaki untuk dialasi,
Bukan dari kepala untuk dijunjung,
Tapi dekat di bahu untuk dilindung,
Dekat jua di hati untuk dikasihi,
Engkaulah wanita, hiasan duniawi...