Wednesday, August 5, 2009

LAPAN PERKARA TANDA RASA TAKUT KEPADA ALLAH S.W.T.

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum w.b.t.

Santai minda kali, penulis ingin merenung kembali diri ini. Supaya sentiasa muhasabah diri dan berusaha untuk menjadi yang lebih baik daripada semalam. Sama-samalah saling ingat mengingati.

Seorang ahli fiqh, Abul Laitsi berkata: Tanda rasa takut kepada Allah S.W.T. itu jelas dalam lapan perkara:-


1.
Kelihatan dalam lisannya (percakapannya): Maka dia menahan dan mencegah lisannya daripada dusta, menggibah (membicarakan aib orang lain) dan daripada berkata yang berlebih- lebihan. Bahkan dia berusaha menggunakan lidahnya untuk berzikir kepada Allah S.W.T, membaca Al Quran serta mempelajari ilmu.

2.
Dia takut terhadap urusan perutnya: Maka dia tidak akan memasukkan ke dalam perutnya atau tidak mahu makan melainkan yang halal sahaja lagi sedikit, ertinya tidak mahu makan yang halal kecuali secukup hajatnya sahaja.

3.
Dia takut akan urusan penglihatan: Maka dia tidak mahu melihat kepada sesuatu yang haram dan tidak mahu melihat juga kepada duniawi dengan pandangan cinta, tetapi melihatnya hanya sekadar untuk mengambil iktibar atau tauladan.

4.
Dia takut akan urusan tangannya: Maka dia tidak menghulurkan tangannya dan tidak menghayunkan tangannya kepada yang haram; tetapi dia menghulurkan tangannya hanya untuk sesuatu yang menyangkut perbuatan taat kepada Allah S.W.T.

5.
Dia takut akan urusan dua kakinya: Maka dia tidak berjalan dalam perbuatan derhaka kepada Allah S.W.T. bahkan selalu berjalan di dalam urusan taat kepada Allah S.W.T.

6.
Dia takut dalam urusan hatinya: Maka dia hindarkan daripada hatinya rasa permusuhan, kehendak marah dan daripada rasa dengki hatinya, kehendak marah dan daripada rasa dengki kepada teman- teman. Bahkan dipenuhi hatinya dengan nasihat dan rasa kasih sayang kepada kaum muslimin.

7.
Dia selalu takut dan khuatir akan kataatannya kepada Allah S.W.T. Maka dia berusaha menjadikan ketaatannya betul- betul murni dan ikhlas hanya untuk Allah S.W.T. semata- mata dan dia khuatir riak (berbuat hanya untuk dilihat dan dipuji manusia) dan perbuatan nifak (lain dikata lain di hati) atau (lain dibuat lain di hati).

8.
Dia selalu takut dalam urusan pendengarannya maka dia tidak mahu mendengarkan kecuali hak atau yang benar sahaja.

p/s: syaitan + hawa nafsu x cinta dunia = jihad (yeah jihad untuk melawan hawa nafsu..takbir!!!! Allahu akbar...

No comments: