Thursday, April 2, 2009

Santai Minda..

بسم الله الرحمن الرحيم

اسلام عليكم ورحمة الله وبركا ته

RELEVENKAH EARTH HOUR BARU-BARU INI????

Yang kelabu,

Hening telaga biru,

Berubah menjadi ungu senja,

Tak terkikis batu hitam kelam,

Di atas tegak tebing yang bersahaja.

Semburat warna-warni cakerawala,

Adalah lukisan terindah,

Rindu air pada muara,

Setelah lelah berliku.

Chorus:

Kepada ya embun-embun pagi,

Dan kabut malam hari berdoa,

Memohonkan ampun bagi siapa saja,

Dan bersimpuh lantunkan rasa,

Hidup padaNya.

Yang setia cahaya nan agung,

Menebar picar hangati maya pada.

Belai angin pada dedaunan,

Ingatkan kembang untuk tetap merekah.

Manjakan penghuni perebut karunia,

Patuhi titahNya Sang Perkasa.

Rangkuli kicau jagat raya,

Sampai masa tak berdegup.

Tak pernah bumi ini mengadu,

Walau terinjak bertapak,

Namun tetap tumbuh.

Gembita puja-puji semesta,

Selaraskan pengakuanPada DIA,

Semua sedia maklum apa yang terjadi pada 28 Mac yang lalu. EARTH HOUR. Tapi waktu ni penulis sudah berada di kampung...balik kampung ada urusan selain ziarah mak dan ayah lepas rindu...

Cuma persoalannya di sini relevenkah earth hour diadakan? Penulis ingin mengajak para pembaca blog mentaddabur ayat surah Al-Baqarah yang bermaksud:

[11]
Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi”, mereka menjawab: ” Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan”.
[12]
Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.
[13]
Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman”. Mereka menjawab: “Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?” Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

Apabila manusia mula merasakan bumi semakin terancam barulah berusaha dengan menggunakan pelbagai cara untuk mencari penawar buat BUMI. Seperti orang yang sakit tenat baru nak mencari ubat. Tentunya kebarangkalian untuk sembuh daripada penyakit itu adalah sangat tipis. Begitu juga dengan bumi kita. Dari awal surah Al-Baqarah lagi Allah menceritakan mengenai tangan-tangan manusia itu sendiri yang akan melakukan kerosakkan di muka bumi ini dan apabila manusia sedar dan berasa terancam maka tangan-tangan manusia ini jugalah berusaha mencari penawarnya. Jadi program earth hour telah diadakan baru-baru ini. Penulis sendiri sudah kurang jelas apa tujuan program ni? Adakah untuk menunjukkan pada dunia bahawa kita juga adalah insan yang prihatin? Kelakar bukan? Apa yang bumi perolehi dengan 1 jam lampu dipadam, jika hendak dibandingkan dengan bertahun-tahun bumi terpaksa berhadapan dengan kerosakan demi kerosakan.

Tak faham tak faham, itulah dia manusia, sewaktu senang lupa nikmat sudah susah baru hendak kembali. Banjir –banjir yang melanda dunia kini mungkinkah cara bumi melahirkan rasa kesedihannya, dan taufan atau bencana-bencana besar yang terjadi di bumi ini adalah tanda kemarahan dari bumi?

Atau juga Allah mengarahkan tentera-tenteranya seperti angin, air, gunung-ganang dan sebagainya sebagai tanda untuk memberi peringatan kepada manusia supaya tidak lagi melakukan kerosakan dan maksiat..dan apabila manusia lupa maka tentera-tentera Allah inilah sebagai peringatan yang keras.

Wahhhhh....tetiba sahaja penulis nak menulis bahasa yang puitis2...ahak2 oklah tuh...saje je santai minda sambil mentaddabur surat cinta dari Allah swt ini...

A’la kullihal, fikir-fikirkanlah yeeee.....

No comments: